Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker info om Alfa 164 med Fiat/Lancia 8V turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Söker info om Alfa 164 med Fiat/Lancia 8V turbo

    Hej,

    Tänkte bara kolla här om det möjligen finns någon som kan ge mig en hjälpande hand. Jag har en 1989 Alfa 164 i en på våra breddgrader extremt sällsynt version med motorn från Lancia Thema ie Turbo - vilken om jag fattat rätt bör vara i princip samma som i Fiat Croma. En Lampredi 2L 8V turbomaskin alltså. Är det någon som har en verkstadshandbok e.d. som kan vara relevant för mig så vore jag tacksam om ni hörde av er! Har problem med kallstart, och dessutom ett kamremsbyte att göra...

    http://www.alfisti.net/modellhistori...77dce9e6573d05

    Tack på förhand,
    Mvh Henrik

  • #2
    Japp det är en Croma Turbo. Även bottenplattan och hela bakvagnen är identisk. Micha Forsgren kör en sån 164 i CAR Challange. När han sprängde blocket på Anderstorp förra året fick han ett Cromablock av mig som han kör med nu.

    Kamremsbytet är enkelt: Det är bara att kolla att 1:a cylindern är i TDC och sen "lina upp" markeringarna, spänn upp. och dra runt motorn minst 2 hela varv och kontrollera att markeringarna fortfarande stämmer (mkt viktigt). Du måste byta både rem och den kullagrade spännrullen. Spänn inte remmen för hårt.

    Det är en vanlig Bosch LE jetronic så komponenterna och beskrivningen av felsökning stämmer för samtida Volvo, Fiat, osv.
    Det finns tyvärr bara en fransk Workshop manual att köpa vilket iofs räcker alldeles utmärkt eftersom det är så pass enkla prylar. Den bok alla refererar till är Charles Probst: Bosch Fuel Injection & Engine Management. ISBN 0-8376-0300-5. Finns billigt på Amazon.com.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Annars finns en verkstadshandbok till Croma under Länkar (längst upp här) men jag vet inte om den behandlar även Turbo ie.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tack ska ni ha!

        Mvh Henrik

        Comment

        Working...
        X