Announcement

Collapse
No announcement yet.

spridarrengörning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spridarrengörning

    Hört rykte om att man kan använda parrafintillsats istället för flaskor med spridartvätt för 80:-.

    Förhållande 250 ml till 50 liter bensin.

    Typ lampolja eller annan fotogen.

    Aceton skulle funka som oktanbooster? Binder syremolekyler.

    Ngn kemist som kan uttala sig?

  • #2
    Fast 80kr per år är kanske inte så mkt ändå?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Bobby säger nej, nej, nej till Aceton
      http://www.youtube.com/watch?v=_Dgj--oU3us

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Fast 80kr per år är kanske inte så mkt ändå?

        Kör du bara 50 mil per år?

        Ne, kan vi få en sakkunnig kemist hit nu.
        Hoax eller finns det substans i detta?

        Comment


        • #5
          Tror 1 flaska till 1000mil räcker bra.. Sen finns det ju de som vill sälja så mkt som möjligt oxå.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Re: spridarrengörning

            Originally posted by tempra33
            Hört rykte om att man kan använda parrafintillsats istället för flaskor med spridartvätt för 80:-.

            Förhållande 250 ml till 50 liter bensin.

            Typ lampolja eller annan fotogen.
            Detta är lite av en gammal myt.
            Det kommer ifrån att när spridarrengöringarna kom så tittade måttligt kunniga på flaskan och såg att den innhåller 80-90% fotogen.

            I tron om att det är fotogen som rensar spridarna så uppkom denna myt. Fotogenen i spridarrengöring agerar bara bärare av dom rengörande ämmnerna så ren fotogen hjälper inte mycket.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Acetonet ska du vara ordentligt försiktig med. Behövs inte mycket inblandning förrän det börjar komma bortsprängda aluminiumbitar från kolven utrasslande genom avgasröret. Touluen är däremot en riktig oktan höjare som använts i bl.a. racingbränsle. Några procents inblandning ger en bra bit över 100 oktan. Förbränningstempratur och annat förändras så man ska ha bra koll på alla parametrarna när man börjar experimentera plus att touluenet smälter många plaster och gummiblandningar.

              Kan ju vara bra att veta att mer oktan inte ger högre effekt i sig utan skapar MÖJLIGHETER att öka effekten eftersom knackpunkten flyttas uppåt. Det innebär i klartext att man kan avancera tändningen, höja komressionen m.m. som ger direkta och påtagliga effektökningar. De flesta moderna bilar justerar tändningen efter knackgränsen och kan därför till viss grad anpassa sig till höjt oktanvärde på bränslet och därför ge (lite) mer effekt.
              De som kör Coupe 20V/VT t.ex. har en sån motorstyrning där tändningen dessutom justeras efter knackgräns individuellt per cylinder (enligt Bosch).

              Vad gäller fotogenet är det precis som TobbeC säger. Fotogenet har ingen påverkan på de vita kristallavlagringar som bensinen lämnar efter sig. Paraffin förbränns rent och är ett opolärt lösningmedel som därför blandar sig väl med bränslet.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Tack för svaren.

                Placeboeffekt kanske ligger bakom påståenden.

                Peace out.

                Comment

                Working...
                X