Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puffande från avgasröret med startmotorn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Puffande från avgasröret med startmotorn?

    Får väl dumförklara mig själv en gång till, men skall det buffa från avgasröret om man drar runt startmotorn utan att motorn går igång? Som om avgasventilerna öppnar med tryck i cylindrarna? Vet att en liten 3.5ccm nitro-motor (leksaksbilen) låter så, men det är ju en 2-taktare och öppnar väl ut direkt efter kompression så där får man ju ett lätt plopp när kolven går över toppläge, men jag hade gissat att man vill öppna ut på en 4-taktare redan när (innan) kolven är i bottenläge för att inte fölora energi på att komprimera avgaserna, eller vill man ha extra fart på dem för att hjälpa till att snurra på turbon? Nu hade jag ju kompmätaren i tändstiftshålen så det ligger väl närmre till hands att tro att det låter därifrån, men jag tycker att man ibland hinner höra det även precis innan motorn tänder ibland.



    Innan någon frågar så var det bara en jäkligt tråkig helg, var ju tvungen att göra något skoj och hade ingen lust att flytta runt däcken ett varv till, så det fick bli komptest istället. Alla har vi ju våra tidsfördriv här i livet (fick 8.6/8.0/8.3/8.3 om någon är nyfiken, jämnt och fint).
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Working...
X