Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bultar, flytande kona, med fälglås ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by EmiliO
    Är det pga av spacerplattorna ni vill ha längre bult?
    Dom går säkert att svarva ner en del!
    jag tror jag har 26mm på mina bultar till coupen som har flytande kona! men den går inte in mycket i navet, ska kolla upp detta
    Minsta ingrepp kan räknas med tumregeln minst hålets diameter.
    För er som får svårt med skruvar som inte räcker. Se till att montera spacers med pinnskruvar så är problemet löst plus att ni inte tummar på hållfastigheten.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #17
      Originally posted by TurboNimitz
      Minsta ingrepp kan räknas med tumregeln minst hålets diameter.
      För er som får svårt med skruvar som inte räcker. Se till att montera spacers med pinnskruvar så är problemet löst plus att ni inte tummar på hållfastigheten.
      Pinnskruvar går inte att montera när spacers är 10mm eller mindre
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #18
        kommer däcket utanför karossen med 18mm?
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #19
          Originally posted by TurboNimitz
          kommer däcket utanför karossen med 18mm?
          Varför överdriva? SBP gillar inte sånt!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            Originally posted by 84jr0
            Varför överdriva? SBP gillar inte sånt!
            Det är inte att överdriva. Reglerna är att du får spacea hur mycket du vill bara du är innanför karosskanten. (backspegel räknas inte Kolla bilar med skärmbreddare för att klara SBP m.m. Nya bilar har gärna lite vidare skärmar eller en plastlist som ger en bredare spårvidd och stabilare bil.

            En gammal myt är att lager tar skada av spacers. Detta gäller för spacers uppåt 100mm, kolla gärna It's fun porschen så får ni se, eller varför inte kika runt på bankmöten på värsting bilarna.

            18mm är det tunnaste man gör spacers med pinnskruvar (Manton etc.) Detta är ingen fara als. Gör man som jag och bara har det fram så får du en överstyrd cuppe vilket iof kan vara kul. Dock sliter du däck som ett as
            Bästa är runt om och den ökade spårvidden ger en stabilare bil än förut.

            Att köra med långa hjulskruvar är farligare än 18mmspacers med pinnskruv. Men det är ett helt personligt val om ni väljer säkerhet före lr inte. Alla gör som dom vill.
            over and out.
            Last edited by TurboNimitz; 10 March 2009, 08:55.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #21
              Man kanske helt enkelt inte vill ha tyskstuket (hjulen ute i vägkanten) utan som jag, så nära bromsoket/original det går med nya fälgarna.
              Sen är det inte en myt att vissa bilar käkar hjullager med fel ET på fälgarna, som Alfa 75 t.ex. Men vissa är säkert känsligare än andra, sen spelar det nog roll om man kör 2000mil/år eller 200mil/år som den Porschen du tog upp!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Jag anser inte att 18mm spacers ger något direkt tyskstuk på skuta, i kombination med 18'' går det snarare ett bättre helhetsintryck av kärran än orginal. Ja sedan va de inte specifikt den jag riktade mig emot utan snarare även övrigt folk på bana. Sedan är det lite skillnad på en 75:a och cuppen och hittils har ingen här på fourmet härledit ett lageras pga feta spacers. Ta Tomas vars lager gick med 4mm spacers! Om myten inte funnits hade jag nog redan nu haft brrrrrrrr ljud från lagren..
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #23
                  Naturligtvis, med större ET på fälgarna blir det helt korrekt med stora spacers.
                  Jag har bara 8mm dock.
                  Last edited by per; 11 March 2009, 00:22.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Det finns längder på 26. 30 och 40mm på de bultar med flytande kona och låsning då går de nog även med spacerplattor

                    Per: Hur långa är dina skruv du har på coupen nu? dom med flytande kona

                    Mvh/EMil

                    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                    Comment


                    • #25
                      De jag köpte är på 50mm men de är lite långa, klarar mig med 40mm. Såg inte dessa, får gå in o kolla igen hördö!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by TurboNimitz
                        Det är inte att överdriva. Reglerna är att du får spacea hur mycket du vill bara du är innanför karosskanten.
                        Man får väl inte ändra spårvidden mer än några %?
                        Hellre en bil som krånglar ibland, än en som alltid är ful.

                        Comment


                        • #27
                          5%

                          Edit: Stämmer, 5% gäller ju omkretsen. Senil.
                          Last edited by per; 11 March 2009, 23:42.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by per
                            5%
                            Det är väl rullomkretsen som får vara +/- 5%.

                            Generellt brukar 15 mm spårviddsförändring per sida tillåtas.

                            Om det är helfordonsgodkännande på bilen tror jag inte man får byta alls om man ska hårddra detta.

                            Comment

                            Working...
                            X