Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chiptrim till Croma Turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by busta_rhyme
    Jaha.. Istället för att pröjsa 4-5000 kr för att låta nån annan mappa bilen, så kan man ju lika gärna köpa ett kit själv för samma summa och göra det på alla andra man kommer ha i framtiden..

    Förutsätter att du har programmerbart sprut / lämplig chipbrännare också.

    Undrar om inte grövre dp+avgassystem samt en 8v sugkam är en enklare väg om man nu ska hotta upp en stackars gammal Croma.

    Avgasvärden hos SBP kan bli en utmaning.
    Last edited by tempra33; 26 March 2009, 13:12.

    Comment


    • #17
      Ingen mappning i dess rätta bemärkelse, bara mäta med bredband över varvtalen så att soppamängden inte blir för liten/stor.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Jag har använt en vanlig lambdasond, det funkar ju också även om den i princip bara visar 3 lägen.

        Spänningen ska aldrig gå mot 1.0 eller 0.2 utan ligga och pendla kring ca 0.4-0.8.
        http://www.lambdapower.co.uk/TechNotes/Tech-4.asp

        Comment


        • #19
          Hur kommer det sig att 8v sugkam påverkar?

          Comment


          • #20
            Turbokammar har i regel rätt snälla kammar så en sugkam kan ge högre lyft och duration. Du får kolla om så är fallet för Croman.

            Enklast är kanske att göra en lista på vad du vill göra med motorn. Ny turbo, avgas, grenrör mm kostar en del
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #21
              Jo precis, jag vill trimma så mycket som möjligt utan att lägga ut för mycket pengar på det. Men vet inte riktigt vilka alternativ det finns. Typ reglerventil för max en tusenlapp, insugskam kan man säkert plocka för en billig peng osv osv.. Några andra förslag?

              Comment

              Working...
              X