Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamrem gick sönder. Vad kan ha gått sönder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamrem gick sönder. Vad kan ha gått sönder?

    Hej!

    Grannens Fiat Puntos (-98) kamrem gick av för någon månad sen och hon har nu skaffat en ny bil. Hon vill nu bli av med bilen och jag får den om det är värt att laga den. Min fråga: Vad förutom kamremmen kan ha gått sönder? Hörde något om att topplock och ventiler kan ha gått sönder?

    Regnr: SYM508

    Själv kan jag inget om motorer, så all hjälp mottages med öppna armar!

    Mvh
    Adam
    Blivande FIAT-ägare?

  • #2
    Kolla först vilken modell/version det är.
    Om det är en 1.1 eller 1.2 tror jag inte det är någon fara, någon annan får gärna bekräfta..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag tror att en del av ventilerna kan vara krökta, då får man demontera toppen och kolla vilka som skadats och sedan byta ut dessa. Det kanske räcker?

      Comment


      • #4
        Ett kompressionsprov avslöjar nog om det hänt något allvarligt.

        Får du bilen gratis kan det ju vara värt att lägga ut nån tusing på reparationen...
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Jeg er sikker på at 1.2 8V-motoren tåler kamreimbrudd uten å ta skade, men er usikker på 16V-motoren. Ser ikke slik ut etter et veldig kjapt Google-søk dessverre. Det betyr ikke automatisk at DIN har tatt skade, men sannsynligheten er nok høy.

          Per: 1.1 (1108) tåler også kamreimbrudd uten å ta skade ja, i likhet med endel andre FIRE-motorer. Skal se om jeg kan huske å grave frem en liste.
          Last edited by epifant; 19 March 2009, 20:32.
          Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

          Comment


          • #6
            Enligt Transportstyrelsens hemsida har bilen 44kW, dvs 60 hk. Ni som kan Punto kan säker räkna ut vilken motor det bör motsvara... Något?
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #7
              1,2 är det . Kasta dit en rem och åk .
              En Punto är svår och ta död på

              Comment


              • #8
                Tack för alla snabba svar! Låter som att det är värt att reparera den.

                Jag och brorsan var och tittade på den idag och vi tog lite bilder och tittade lite på motorn. Ingen av oss kan dock speciellt mycket.

                Det vi har sett är att det är en Fiat Punto 1,2 SX 60 8v. Men det där verkar ni ju redan ha listat ut.
                Nu när vi vet vilken motor det är, vet ni om det är komplicerat att byta kamrem? Behöver man lyfta motorn eller nåt annat krångligt?

                Mvh
                Adam

                Comment


                • #9
                  8V-motoren skal være enkel å jobbe på, enten det gjelder bytte av kamreim eller toppakning. På 8V trenger man heller ikke kamlåseverktøy slik man gjør på 16V. Så det er ingenting å bekymre seg over. Sannsynligvis gjort på en time eller to om man aldri har gjort det før
                  Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

                  Comment


                  • #10
                    Nu är bilen reparerad och i mina händer! Motorn hade som ni sagt inte tagit någon stryk.

                    Har en ny liten fråga till er, ingen allvarlig sådan dock.
                    Skickar med en liten bild. Vad fyller dosan mellan växelspaken och handbromsen för funktion? Nåt med att den är importerad att göra?

                    Bilden:
                    http://photos-f.ak.fbcdn.net/photos-...81_7900401.jpg

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Adaamski
                      Nu är bilen reparerad och i mina händer! Motorn hade som ni sagt inte tagit någon stryk.

                      Har en ny liten fråga till er, ingen allvarlig sådan dock.
                      Skickar med en liten bild. Vad fyller dosan mellan växelspaken och handbromsen för funktion? Nåt med att den är importerad att göra?

                      Bilden:
                      http://photos-f.ak.fbcdn.net/photos-...81_7900401.jpg
                      Måste vara solenoiden till lustgastuben!

                      ...eller eftermonterad stolsvärme?

                      Comment


                      • #12
                        Rör inte! Det är katapultstolen.
                        Vet vem som haft bilen innan.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Rör inte! Det är katapultstolen.
                          Vet vem som haft bilen innan.
                          Aha, fan va najs.. Kopplat till passagerarstolen eller? Kan ju vara kanon när kärringen börjar tjata.

                          Comment

                          Working...
                          X