Announcement

Collapse
No announcement yet.

motorproblem uno turbo -87

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • motorproblem uno turbo -87

    har något mysko problem med unon (uno turbo i.e -87) den misständer eller nått det smäller i luftfilltret när man gasar, det låter som den går typ på 3 burkar men testar man att dra ur tändhatt för tändhatt så går den lika mycke sämre oavsätt vilken man drar loss så den går på alla någon som har någon ide vad det kan vara? för jag tycker mig ha testat det mesta


    och sen om man ligger och smågasar tills man kommer upp till 5000rpm sen går det att trycka fullt och då går den rent fast bara över 5000rpm

  • #2
    Har typ samma problem med min Punto GT (samma motor). Går rent och fint ibland men oftast låter det som den misständer och det smäller i luftburken. Den är äckligt kraftlös också.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3

      1. Kolla så kamremsinställning är korrekt.

      2. Prova dra ur spridar kontakt på samma sätt som med tändhatt och om/när du inte märker en markant försämring så är DEN spridaren/kontaktstycket trött.

      PS det är nog inte bra att prova tändning på ditt sätt eftersom spänningen inte når jord i en utdragen tändhatt. Ha ett löst stift i som jordas mha startkabel. DS

      Comment


      • #4
        har nollat motorn kollat tändning och allt sånt enligt konstens alla regler

        har testat att dra ut spridare för spridare och den går lika mycke sämre oavsätt vilken man drar ut

        Comment


        • #5
          Hmm, på en -87 har du väl inte kat/lambda så det ska inte vara ngn potentiell felkälla.

          Enkel sak: i med andra stift o se om det hjälper. Luftfilter är inte igensatt?

          Har klaffen i LMM börjat kärva? Den ska löpa lätt annars blir det fel mätvärden.

          Comment


          • #6
            Även -87 hade kat, Uno T var bland de första bilarna i Svedala med kat standard.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              jo dena har lamda och kat
              har testat med olkia stift och kablar men kan väl köpa nya och testa emn det känns inte som det är det men värt att testa en gång till

              klaffen lmm:en löper lätt

              Comment


              • #8
                OK du har kat+sond.

                Kan katalysatorn ha ha gått sönder inuti och blockerar avgaserna?

                Lambdasond kan du felsöka gm att mäta signalen när du värmer upp den i en gasollåga, har för mig signalen ska pendla 0.5-1.0 volt ungefär om den fungerar.

                Sök på forumet - det har diskuterats förut.

                Tjuvluft? Kollas gm litet dusch med startgas mot slanganslutningar och med motorn på tomgång - ökar varvet så läcker det.

                Comment


                • #9
                  det är inte katten då motorn går orent..

                  lambdan har jag funderat på men det känns endå inte som det är den men ska kolla upp det imorgon

                  börgar tro att ngon spridare står öppen helatiden eller nått sånt

                  tror inte på luftlekage heller pga att den misstnder på tomgång men inte över 5000varv

                  Comment


                  • #10
                    Jag hade ett liknande problem med en BMW. Efter en lång felsökning visade det sig att luftmängdsmätaren(? minns inte om det var en lutmasse eller mängd), var defekt. Bilen gick ojämnt på tomgång när den blev varm, orkeslös upp till 4000 varv, för att sedan gå hyfsat.

                    Bra acceleration vid kall motor och sämre vid varm. Minns att jag bytte tändkablar, tändstift, luftfilter, kallstartsventil, gjorde en läckage sökning utan resultat mm.

                    Comment


                    • #11
                      hittat ett fel lamdan är inte inkopplad kablarna går in i kupen sen ingenstans... och hittar ingenstans dom kan sitta någon som vet det lite snabt så man kan fortsätta?

                      Comment


                      • #12
                        Låter som LMM i mina öron.
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #13
                          okey den ändrar iallafall soppan när man pillar på den:P... men passar den från några andra bilar som är lite vanligare?

                          Comment


                          • #14
                            Sitter några kablar som de ska kopplas in på i vänstra delen (om du står och tittar ner på motorn) av motorummet, precis vid fjäderbenstornet.
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment


                            • #15
                              finns inga kablar alls att koppla in den på:S.....
                              någon som vet vilket stift till bränsle boxen lamdan ska vara på?

                              Comment

                              Working...
                              X