Announcement

Collapse
No announcement yet.

slagverk borta från bilen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • slagverk borta från bilen!

    Min lille punto har tystnat! Har haft en skramlande bakvagn ett bra tag nu, lät som om reservhjulet låg löst bak varje gång det var en liiiten grop i vägen eller man körde upp på en trottoar, och något som slog ibland när man bromsar till, ungefär som om man sliter snabbt och hårt i handbromsen.. Påtalade felet till min f.d. verkstad, trodde det berodde på bromsoket bak, eftersom ljudet kom precis när de bytt det, men de visste inte vad som kunde vara fel, de hittade i alla fall inte något fel på oket (bad dem kolla 3 ggr, så det har gått ett tag). Senast jag var på OK och tvättade tog jag tag i krängningshämmaren bak, och kunde lyfta den 1-3 cm upp och ner! Vet inte om man tycker att en verkstad skall kunna upptäcka ett sådant fel som dessutom lär vara vanligt på Punton (kanske någon annan som har samma problem).
    Nåja, körde till en verkstad och köpte ny gummibussning, skruvade bort en bult, dit med gummit och voila! Bilen är tyst! Till och med jag tyckte det var enkelt (nåja, om man nu haft en hylsnyckel längre än 20 cm! De sitter hårt de små rackarna!), Kanske skall byta alias från novisen till mediokern nu då!
    :-D
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Har fått ett liknande litet klonk varje gång Marean kör på nåt ojämt (kombi 1.6)
    räcker med de vita linjerna ibland !

    Troligtvis fram, men svårdefinierat... kanske det är nån bussning !
    Nån som känner till standardfelen på dessa (årsmod 2000)
    Fiat for FUN

    Comment

    Working...
    X