Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elfel, ingen tändström

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elfel, ingen tändström

    Nu ger jag snart upp, har hela tiden jobbat mot att allt verkar bli bättre på den gamla 124:an men nu kom en kraftig motgång.

    Redan nu vill jag betona att det där med el inte är min starka sida, jag har fina mätinstrument men mina kunskaper är väldigt basic.

    Igår höll jag på och grejade med alla lampor som inte fungerade eller lös för svagt. Som jag nämnt i en annan tråd så upptäckte jag att kontakten till bromsljuset var trasig och ny är beställd.
    Ikväll tänkte jag att pastaraketen skulle få testa lite landsväg, trots avsaknaden av bromsljus, men då kommer nästa fel...

    Jag ska betona att jag har hållit på med lysen och då var jag ibland tvungen att låta tändningen stå på ett tag. Tidigare när jag startat bilen har den gått fruktansvärt bra, inga misständningar.

    Idag så startade den men stannar omedelbart, jag får för mig att det beror på att den får tändström när man har nyckeln i startläge men så fort jag släpper nyckeln så dör den omedelbart. Inte heller så fungerar tändningslampan (och varningslampan för tom tank) när jag har tändningen på men däremot när jag som sagt vrider på tändläge, eller om jag försiktigt vrider den mot tändläge, men då fjädrar den tillbaka när jag släpper.

    Var börjar jag leta? Det skulle lika gärna kunna vara ett rymdskepp för jag har ingen aning om var jag ska mäta, men instrument till sånt har jag...

    Alla tips mottages tacksamt, vill besikta nästa vecka!
    "American iron runs good"

  • #2
    Hej, du kanske kan ha nytta av denna sida: http://www.mirafiori.com/faq/content/bwfix/bwfix.htm

    Du kanske inte måste göra "The Brown Wire Fix" men det är säkert inte dumt.

    Jag trodde jag hade en idé men det verkar lite krångligare än så om man inte har grejerna framför sig.

    Brun kabel är iaf ström in.

    Kolla så att du har kontakt mellan de olika "röda" kablarna och brun i läge på och start enligt bilden.

    Skillnad mellan på och start är att "RED 50" får ström i startläge.

    Om du har effekttändspole brukar den vara kopplad med ett motstånd, detta brukar kopplas förbi i startögonblicket för att ge starkare gnista.

    Om du har för dålig spänning fram pga (se länken ovan) så kanske du inte får gnista nog när strömmen gå genom motståndet.

    Prova det här och återkom med resultat. Med lite tur fick du ut nåt matnyttigt av mitt svammel.
    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

    Min X1/9-sida


    Skaffa Firefox nu!

    Comment


    • #3
      Du skriver att du haft tändningen på när du grejat.....
      Tändspolen mår inte alls bra av detta på gamla bilar, den blir varm, och ger upp, om man har tändningen på för länge.
      Har själv råkat ut för detta, men var inte förorsakat av mig, utan verkstan jag lämnade min bil till. De trodde att de måste ha tändningen på, för att få ljuset att lysa. En Fiat 500 C där tillslaget för belysningen sitter i nyckeln. Sen glömde de bilen med tändningen på, och när bilen skulle köras ut, så startade den inte.
      Tändspolen var glödhet, och de fick bekosta en ny tändspole.......

      Så kolla tändspolen..........
      //R//

      Comment


      • #4
        Originally posted by Rolando
        Du skriver att du haft tändningen på när du grejat.....
        Tändspolen mår inte alls bra av detta på gamla bilar, den blir varm, och ger upp, om man har tändningen på för länge.
        Har själv råkat ut för detta, men var inte förorsakat av mig, utan verkstan jag lämnade min bil till. De trodde att de måste ha tändningen på, för att få ljuset att lysa. En Fiat 500 C där tillslaget för belysningen sitter i nyckeln. Sen glömde de bilen med tändningen på, och när bilen skulle köras ut, så startade den inte.
        Tändspolen var glödhet, och de fick bekosta en ny tändspole.......

        Så kolla tändspolen..........
        Ja, det låter ju vettigt men min bil tänder ju och går mycket fint i en sekund tills "start" strömmen tar slut, borde den inte vägra starta då?
        "American iron runs good"

        Comment


        • #5
          Får tacka för länkarna och svaren. Nu har jag med hjälp av mer elkunniga kompisar och el schema i länkarna lyckats komma så långt som att tändningslåset troligen är trasigt.


          Köper man ett nytt eller lagar man det gamla, vad kan ett nytt tänkas kosta?
          "American iron runs good"

          Comment


          • #6
            Hej, kul att det verkar lösa sig. Jag skulle försöka köpa nytt, det var i alla fall vad jag gjorde när jag hade fel på tändningslåset på min x1/9:a.

            Kolla om nån av länkarna på denna sidan ger något: http://www.x19.nu/Sidor/Leta%20delar/Leta%20delar.htm

            Eller också kan du kolla med Fiat Classic Club (svensk), där borde det finnas nån som vet var man ska leta.
            JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

            Min X1/9-sida


            Skaffa Firefox nu!

            Comment

            Working...
            X