Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto -96 förgasarinsprutning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto -96 förgasarinsprutning

    Hej!.

    min kära punto har problem.. (vet att de är en ganska lång post men snälla läs)

    jag ska förklara bakgrunden och så lite snabbt.


    jag låg och puttrade på landsväg i runt 100-110 när helt plötsligt motorn bara dör.. typ som vid soppa torsk... efter de försökte jag starta den i kanske 5 minuter sen lät jag den vila av sig i 15 minuter..

    då fick jag igång den men den gick risigt som fan.. som att den surade ner sig, eller fick för lite luft..

    men den gick att köra om man inte gasade för snabbt, det gick liksom inte att accelerera som vanligt utan man va tvungen att ta det riktigt långsamt.

    jag lät den stå i kanske 1h när jag hade kommit fram och då gick den som vanligt igen..

    nu tänkte jag inte mer på de utan körde som alltid tills de att de hände igen.. men nu gick det värkligen inte att få igång den igen..

    den går att starta på tomgång nu men så fort du varvar mer än 3000 ungefår så sackar den ihop

    jag har bytt tändstift och kablar, luftfilter och bränslefilter..

    soppa pumpen går som den ska.. och jag har bytt vevaxelläges givaren..

    jag har försökt att kolla igenom förgasaren/insprutarna men utan att fatta jota om de.. det ser rent och fint ut så jag har inte en aning..

    jag testade med insprutningsrengöring men de funkade inte..


    snälla hjälp!

  • #2
    Tempgivaren för insprutningen? Då kan man få mysko fel eftersom blandningen blir galen... Jag bytte på min då den haft lite konstiga fenomen ibland vid 0-gradig temp & kall och ibland varm motor. Kostade bara ca 170kr på mekonomen. Vet ej om det blev bra då felet bara uppstått 4-5 ggr under de 10 mån jag ägt den innan givaren byttes.
    Går det plugga in en dator på denna modell? Isf borde det kanske gå att få ut vad som strular.
    Last edited by Chramon; 23 April 2009, 17:07.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      testat kompressionen?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        tackar de va e som va felet

        Comment


        • #5
          nehe.. jag har bytt tempgivaren till insuget och bilen går igång (yippie) MEN nu miss tänder den istället på varvtal nån stans runt 3000 o uppåt..
          den går bra utan belastning innan den börjat värmas upp.

          blir fan galen nu, haha

          nån som har nån ide kanske?

          Comment


          • #6
            Tempgivaren till insuget? Ja det sitter kanske en givare som känner inugningsluftens temp, men den jag tänkte på känner av kylvätskans/motorns temperatur. Sitter säkert en sådan på Punton också. Jag jämför med min Uno och antar att de är snarlika...
            På min (Uno) sitter det också en vaacumslang mellan insug och tändmodul för förtändningen. Jag hade en läcka i den och då gick den kasst vid belastning. Kolla?
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment

            Working...
            X