Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i Fiat Tipo...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by 84jr0
    Låter bra... men bygger inte ljud för att mina medpassagerare ska tycke de skakar i röven på de utan mer för att ja ska njuta av min åktur med fet dunk, lr mer att min röv skakar när ja höjer

    Ska bygga lite när ja får hem min bil från verkstan!
    Nä men fatta då att ett par Peerless diskanter ämnade för riktiga HiFi byggen låter SKITBRA i en bil !!
    Om vi nu snackar ljudbild !
    Fiat for FUN

    Comment


    • #17
      lite grundläggande om ljud i bil!

      Hej Grabbar!
      Tänkte försöka ge er lite info.
      När det gäller ljud i bil så måste man tänka på ett par fysiska förutsättningar.Te.x att man aldrig kan få "djupbas" i en bil,eftersom våglängden för 20hz är 17 meter.Vilken Tipo har så lång kupe?:-}Alltså måste vi söka andra vägar.Vi vill naturligtvis ha mycket effekt,men lite kostnad,eller hur?Effekt kostar ju pengar säger ni.Sant med vissa undantag.Därför måste man ha ett hum om vad man vill ha.Jag tänkte ge ett par förslag.Hur dyrt det blir,det bestämmer ni själv:
      1. Välj gärna ett två eller tre-vägssystem för så kallad "front image".Har du ett tvåvägs sätter du basen i orginaluttaget och diskanten i a-stolpen.Detta gör att du upplever som att artisten "spelar uppe på panelen".Bestämmer du dig för ett trevägssystem så har du mellan i orginaluttag och bas i en "kickpanel" på golvet.Detta ger lite mer jobb men låter bra.
      Men nu kommer det intressanta frågan.Har jag ett litet slutsteg eller ett stort?Har jag ett stort behöver jag inte tänka så mycket på högtalarens känslighet,men om steget är litet så behöver jag ett par "lättdrivna" högtalare alltså hög känslighet.
      Mitt förslag är köp DLS.Mycket bra till bra pris.

      2.När det gäller subbisar så är det inte bara att köpa en bas och bulta fast i hatthyllan,och tro att basen kommer att "pumpa" ut alla fönster.Basar byggs för att passa olika förutsättningar.Man ska skilja på sk open air och normala basar.Open air har man i hatthyllan,medan dom flesta basar är gjorda för lådinstallation!
      Ska du handla bas så måste du fråga om hur högtalaren ska monteras.Blir det fel så kommer det att låta "bajs" hur dyr högtalaren än är!Affären MÅSTE kunna svara på detta+att dom ska kunna ge dig bl a Qts-värdet för just den högtalaren.Kan dom inte det,BYT affär.Prisvärda basar är oxo DLS,men en av dom basar som ger mest "punch" är Rockford fosgate,men dessa är dock dyrare..
      Det finns olika konstruktioner på lådor tex basreflex,sluten,tryckammare,6 o 7 ordningens osv.Personligen föredrar jag 7:e ordningens i push and pull-montering.

      3.När det gäller slutsteg,så ska man inte stirra sig blind på uteffekten.Vad man däremot ska stirra sig blind på är hur pass "strömstarkt"det är.Det finns ett par skillnader på hur slutsteg är uppbyggda.Billiga steg ökar strömstyrkan med volymen,dvs när du ökar så ökar steget.Detta räcker många gånger,men ska man ha tung "last" i form av subb+bra framsystem så dippar det,och det hörs i form av distortion.Alltså ska man helst ha ett steg som går för "fullt" hela tiden.Domflesta märken har ett par sådana i sitt sortiment te x Alpine,DLS klass a,macintosh,Signat,Phoenix gold osv.Ni ska i vilket fall som helst ha ett steg som ni kan "lasta" ner med 2 ohm,annars är det inte mycket att ha.

      Till sist,följ framför allt er egen plånbok.Lyssna varken på mig eller på Gandalf.Gandalf kan lätt tappa begreppen när det gäller vad som är bra och dåligt.Han är nämligen sponsrad när han bygger bilar.Men jag vet att det går att få bfin bas i dom flest bilar bara man vet vad man gör.

      Tack för ordet mina vänner
      Mvh Alex

      Comment


      • #18
        Mycket bra inlägg!

        Tack för din tid kanskecoupe... mycket bra inlägg!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          Djupbas...

          ... OM man vill kunna spela 20Hz så räcker väl inte det för en kyrkorgel? Ligger inte de största på under 17Hz när det gäller grundtonen på lägsta tonen?
          En elbas låga E ligger väl i gränsen av 50Hz, eller va´re 80?!?

          -Får en känsla av resonemanget att man aldrig kan höra djupbas i en bil inte riktigt håller.... Vårt stackars öra skulle ju annars bara höra väldigt höra toner eftersom hörselgångarna är >1cm....
          Ok att låga toner kanske tränger in genom huden ex.vis., men å andra sidan torde tonerna kunna utnyttja bilens omkringmiljö...
          -Dvs att i en bilkö så skulle basen bli bättre.

          Ok, jag är ute o surrar lite nu, men akustiska beräkningar är lite kluriga ibland. Ta ex.vis ett kvartshorn. Man ska beräkna bashornet så att det har en 1/4 väglängd av den lägsta tonen man vill spela.
          M a o så skulle ett 20Hz-horn behöva vara 17/4 meter, vilket är +4m. Så stora horn kanske är lämpligt för Utomhus-PA, men i ett hem är kanske hälften tillräckligt.

          -Var inte detta en sida för biltankar! :-)

          Comment


          • #20
            Tjaha..alltså.

            Hej micke!
            Jag skrev inte att vi inte kan höra djupbas.Jag sa att kupen i en bil inte tillåter detta.En kyrkosal är tillräkligt stor för att sinusvågen ska få plats.Likadant en koncerthall när du anslår tonen E.Du kan enkelt göra ett test på hur kompetent bilhifi du har.Öppna båda dörrar och kräma på hyfsat.Börja nu med att gå baklänges med näsan mot bilen(bakom bilen).Någonstans ska du finna den "perfekta" basen.Ju längre ifrån bilen,desto kompetentare anläggning.

            Klart denna sida handlar om bilar,men man ska njuta av bra ljud i bilen eller..

            Tack för ordet
            Mvh Alex.

            Comment


            • #21
              Re: Tjaha..alltså.

              Originally posted by kanskecoupe
              Hej micke!
              Jag skrev inte att vi inte kan höra djupbas.Jag sa att kupen i en bil inte tillåter detta.En kyrkosal är tillräkligt stor för att sinusvågen ska få plats.Likadant en koncerthall när du anslår tonen E.Du kan enkelt göra ett test på hur kompetent bilhifi du har.Öppna båda dörrar och kräma på hyfsat.Börja nu med att gå baklänges med näsan mot bilen(bakom bilen).Någonstans ska du finna den "perfekta" basen.Ju längre ifrån bilen,desto kompetentare anläggning.

              Klart denna sida handlar om bilar,men man ska njuta av bra ljud i bilen eller..

              Tack för ordet
              Mvh Alex.
              Håller me där... de blir så tycker de låter bättre när man e bakom bilen än framför den till ex.

              Öppna dörrar gå men öppnar man bakluckan blir de inte lika bra!
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #22
                En sak till!

                Hej micke!
                Glömde säga något om ditt resonemang ang t ex hornhögtalare.Det stämmer som du säger att det skulle bli enorma högtalare för hemmabruk.Därför använder man sk exponentialhorn för hemmabruk.Man bygger i "gångar"i högtalaren.En av dom kraftigaste högtalare du kan ha hemma är Fostex gamla Powerhorn.Detta är ett exponentialhorn som spelar musiken mycket allround dvs classiskt pop allt..Det finns dock högtalare som låter bättre i ett vist fack som klassiskt,men dom är i prisklassen 40-50 000.Ett Fostex powerhorn kan du bygga själv för cirka 4-5 000.
                Och grabbar glöm inte att vad ni kallar ljud inte är annat än luften som rör sig!

                Tack för ordet.
                Mvh Alex

                Comment


                • #23
                  Bazzz

                  Tjena!
                  Undrar lite över exponentialbeskrivningen...
                  -Det betyder väl eg inte att man bygger gångar för utnyttja
                  volymen bättre. Ett bra exempel på exponential är ju de gamla trattgrammofonerna. De är ju inte byggda m "veckningsprincip"
                  men är fortfarande exponential.
                  Principen beskriver en logaritmisk ökning av arean längs röret.
                  Voighthorn är annars ett lätt sätt att "se" hur veckningen funkar(Dock är det väl inte exponentialprincipen här?).
                  -Jag har dock hört 2 voighthorn o anser personligen att den
                  principen inte funkar "helhjärtat". -Blir naturligtvis lättdrivet, men jag har fått känslan av att de skulle må bra av ett "subwoofertillskott". -Naturligtvis helst då ett lååångt bashorn som börjar i källaren...

                  Mera tankar!!!!

                  Comment


                  • #24
                    Re: lite grundläggande om ljud i bil!

                    [
                    Det finns olika konstruktioner på lådor tex basreflex,sluten,tryckammare,6 o 7 ordningens osv.Personligen föredrar jag 7:e ordningens i push and pull-montering.

                    *********
                    Det låter bra !

                    I ett nötskal alltså !
                    Min Audio Pro B2-70 får precis plats i bakluckan på Tipon ;-)

                    Oöverträffad "fin" bas till stereon hemma !
                    16Hz orgelpipor kan kännas !... fladdret i membranen hörs mest
                    eller blåsljudet från porten !

                    Men det ska vi inte prova !

                    Annars håller jag med dig om den konstruktionen !
                    RIFA Epoxi kondningar i ett helt lager hemma = Låter bra i delningsfilter !

                    PS/ Jag hatar "hornljud".. papperscone ej aluminium...
                    alu låter för vasst !
                    Fiat for FUN

                    Comment

                    Working...
                    X