Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjulen tappar balansen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjulen tappar balansen

    Ja, alltså; de blir obalanserade efter ett tag. Min nya Croma har dragits med detta problem och jag har hittills fått balansera om originalhjulen med Pirelli P7 fyra gånger. Mycket skumt anser alla inblandade, men hjulen är de facto obalanserade när de hängs in i maskinen. När bilen hämtades ut ny 2006 var allt OK, men under våren 2007 började det skaka lätt. Det gick på garantin. Ombalansering.

    I veckan var jag nere hos den lokala däckverkstaden för att köra en balanseringsomgång igen eftersom hösten avslutades med obalans. Kontrollerade att det inte slarvades, för nu jävlar måste det funka. Visst, mycket noggrant kille som tvättade av ordentligt innan klabbade dit vikterna.

    I helgen var det dags att montera på hjulen och döm om min förvåning när jag hittar fyra viktrader på golvet under däcken. Vikterna har ramlat av på bara ett par dagar.
    Jag kontrollerade att de satt bergfast när jag lämnade däckverkstaden. Ringer killen som balanserade dem och han påminde sig om något enstaka fall där de fick kontaktlimma fast vikterna eftersom de lossnade efter en tid. Det blir nog så för mig också.

    Hur som helst förklarar det obalansen som kommer efter ett tag. Typ några månader. Jag har helt enkelt tappat lite vikter.
    Last edited by Johan Gunverth; 3 May 2009, 21:48.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Klantig däckverkstad!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Klantig däckverkstad!
      Det är tre olika däcksverkstäder som varit inblandade med samma resultat som följd. Tre klantiga däcksverkstäder, alltså
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        Det är inte så att det är för trångt mellan bromsok--> insida av fälgen? Om vikterna nu sitter där... de skrapas av.
        Har varit med om detta på en av mina bilar.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Originally posted by Chramon
          Det är inte så att det är för trångt mellan bromsok--> insida av fälgen? Om vikterna nu sitter där... de skrapas av.
          Har varit med om detta på en av mina bilar.
          Det hade jag problem med på Alfan efter ett däcksbyte, men, nej: Det kan inte vara ett problem. Cirka 1 cm mellan ok och fälg
          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

          Comment


          • #6
            Fel att säga att det är däckverkstadens fel, vet själv hur jävligt det är med dessa klistervikter.
            Lägger om och balanserar däck & fälg dagligen på jobbet.
            Det sker ofta att vikterna släpper, det är ett rent helvete att få dom att fästa riktigt.

            Comment


            • #7
              Nja det är ju deras ansvar att fixa fram vikter som sitter fast.. Sen är det ofta man märkt att de inte gjort rent tillräckligt innan.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                I mitt fall har fälgarna varit helt lackblanka och rengjorda av mig själv med aceton och kemisk ren bensin. Jag börjar att fundera på om inte pulverlacken har någon komponent som skall underlätta rengöring och samtidigt får till följd att limmet i på vikterna släpper från underlaget.
                Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                Comment

                Working...
                X