Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aluminium mot stål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aluminium mot stål

    Jaha så har man då upptäckt det igen att aluminium mot stål inte är någon bra kombination. Undrar när biltillverkarna ska lära sig.
    I helgen hade jag tänkt byta ut tryckvakten som sitter ovanpå torkfiltret till A/C'n på min Marea. Jag har tidigare konstaterat att tryckvakten orsakade att fläkten gick på fullfart - alltid.
    Denna tryckvakt har ett gängat stålfäste och monteras på en kopplingsdel i aluminium. När jag hade gängat av den gamla tryckvakten så hade även gängorna på kopplingsstycket försvunnit
    Som det ser ut nu så får man hoppas på en kall sommar då A/C'n troligen inte kommer att kunna fungera mer. Nämna kopplingsstycke är monterat på torkfiltret och går sen vidare via en låååång tryckslang till evaporatorn inne i bilen. Jag kan inte se några naturliga skarvar utan man blir antagligen tvungen att köpa hela slangen med anlutningar. Ev är båda slangarna till evaporatorn i ett stycke vilket gör att det kostar $$$$$
    Sen tillkommer jobbet med allt rivande för att komma åt.
    Är det någon som har någon annan idé? Helicoil? Jag har ingen aning om vad det är för gänga. Den är inte metrisk ev. någon liten rörgänga (10 mm diam). Det känns som det är rätt kört.

    /Mikael
    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

  • #2
    Det är säkerligen en rörgänga om det handlar om ett system som AC. Vad du kan göra är iof en helicoil problemet reduceras då men försvinner inte. Bästa är en adapter i plast. Hör med nå mekanisk firma där du bor om pris, borde inte gå på så superdyrt. Alternativt bolla idéen med dom.
    Även med helicoil kommer du får spänningar mellan materialen så jao de e ett delikat problem.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Eftersom jag inte har en endaste susning om hur det ser ut så kanske det blir ett korkat svar, men en bra grej är flytande metall och sen göra en pinnbult som du drar ner i hålet med den skadade gängan.

      Som sagt, jag vet inte hur det ser ut, så du kanske inte är hjälpt av detta.
      "American iron runs good"

      Comment

      Working...
      X