Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med vevaxelremskiva 1600TC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med vevaxelremskiva 1600TC

    Behöver akuta tips hur jag ska få bort vevaxelremskivan på min Lancia. den har samma motor som Regatta 100S och Ritmo 105TC.
    Skruven sitter stenhårt och jag börjar nästan misstänka att den kan vara vänstergängad!
    Är det någon här som kan kolla i någon verkstadshandbok eller liknande hur det är med den saken.

    Behöver ha bort den eftersom jag ska byta vattenpumpen och samtidigt åker på kamremsbyte.
    Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
    Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

  • #2
    Finns båda varianterna.

    Enligt Guy Croft så är vevaxelskiva med 22mm bult vänstergängad medan 38mm är höger.

    Comment


    • #3
      Jag har 22mm skruv så det är nog som du säger, den är vänstergängad. Pratade nyss med en kille på verkstan och han säger att den är vänstergängad.
      Dags att börja dra åt rätt håll nu då! Hoppas jag får loss den annars måste jag dra bilen till verkstan...

      Dessutom råkade jag få kamremmen att rappa över när jag höll på, så lite knepig sits är man i just nu :-(
      Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
      Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

      Comment


      • #4
        Från 84 är den vänstergängad ja.
        Hade sjuka problem att få loss samma bult på min Argenta för 15år sen när kamremmen skulle bytas första gången.. Innan jag läste att den var vä-gängad.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ger snart upp... får inte loss skruven. Man har lite begränsade möjligheter att fixa sånt här i radhusgaraget inser jag nu.
          Synd att man ska åka dit på en sketen skruv när man står med alla nya delar bara att plocka dit.
          Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
          Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

          Comment


          • #6
            Använd en längre hävarm och lås svänghjulskransens kuggar ordentligt - då lossnar det.

            Comment

            Working...
            X