Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorbyte Bravo 1,8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorbyte Bravo 1,8

    Hej!

    Jag har en Bravo 1,8 96:a med ett troligtvis rejält motorras.
    Kammarna är slitna och för en del oväsen, vilket inte är så svårt att åtgärda.

    Värre är dock att det låter som om det sitter någon (troligtvis nån fiathatande motorjournalist) och slår med en slägga längre ner i maskinen i takt med motorvarvet!
    Alltså, läge att byta hela rasket, eftersom hela drivpaketet ändå måste lyftas ur.

    Nu till min fråga:
    1,8 maskinen tycks vara relativt ovanlig i Sverige.
    Jag har dock hittat en 1,8 maskin från en Marea, 00:a som ser likadan ut.
    Bravon's motorkod:182A2.000
    Marean's Motorkod: 182A2

    Är det någon, som vet vad som kan skilja dessa motorer?
    Motorfästena är exakt desamma, enligt Franssons bil i Skillingaryd. De kunde dock inte se om motor och växellåda passar ihop, eller om kabel och slanganslutningar stämmer.
    De jämförde via reservdelsnummren.

    Min egen erfarenhet av de Fiat bilar jag ägt, är att man inte
    ändrade speciellt mycket på bilarna, förr i tiden.

    Jag vore mycket tacksam om nån har lite info.

    M.v.h.

    Lasse

  • #2
    Marea och Bravo är samma bil, i alla fall fram till förardörren. Så motorn skall passa.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      E ganska säker på att det finns en 1.8 brava i Stockholm också. På skroten i tyresö. var där o plockade spridare ifrån en bil som jag trodde var en 1.6 men som sedan visade sig vara 1.8 spridare.
      Det är en liten bit, men ändå.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Tackar för väldigt snabba svar!

        Var väldigt nära att köpa en Bravo till att ha som reservdelsbil, men det vore ju lite synd att skrota en rostfri Bravo bara för motorn. Fast en maskin från en Alfa 155 med några hästar till kunde ju vara kul i en Bravo, när sommar Alfan går i ide om hösten!

        Bravo är ju en jättetrevlig bil. Snygg också, tycker jag!

        Ja, jag trodde nästan att Marea och Bravo/Brava var i stort sett samma bil.

        Comment


        • #5
          P.S

          Känns lite konstigt att bli benämnd Fiatnybörjare, när man nästan är född i en Fiat 600 och haft 128 coupé och 2 st 131r och 2 st Regatta weekend.
          Last edited by Alfadriver; 8 June 2009, 13:43.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Alfadriver
            P.S

            Känns lite konstigt att bli benämnd Fiatnybörjare, när man nästan är född i en Fiat 600 och haft 128 coupé och 2 st 131r och 2 st Regatta weekend.
            Går alltid att ändra i sin profil:en... Kanske: "Född Fiat: Äntligen här!"
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #7
              De går inte att ändra i början, kanske för en admin som per eller?
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Originally posted by pazzo
                De går inte att ändra i början, kanske för en admin som per eller?
                :... Visste inte det...
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #9
                  Känns helt OK, för min del att vara "nybörjare"!
                  Lite som att besöka Systemet vid 50 års ålder och bli tillfrågan om leg!

                  Comment


                  • #10
                    Vette tusan hur det där funkar, förmodligen vet Chorus eller Särås.. Borde kunna byta direkt?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Hei,
                      ja, Marea 1.8 og Bravo/Brava 1.8 er samme motor, 8V - 115 hk
                      Så finnes den samme i 16 V 133 hk. den sitter i Stilo 1.8 og Barchetta. Trolig også i Punto HGT 1.8
                      Samme motor finnes også i snikversjonen av Coupe, 1.8 -97 -00
                      De to siste er vel uvanlige i Sverige.
                      Var en 1.8 motor på finn.no for litt siden. Ellers får du en fra eBay Tyskland

                      Comment


                      • #12
                        Tack för alla svar, jag fått!

                        Jag har fått tag på en Marea motor från år 2000. Och jo,då det är samma motor! Hoppas dock att det finns några hästar till i den nya!

                        Det har ändrats en del, för Marea maskinen har ett insugningsrör av plast, som inte riktigt stämmer vid anslutningen till luftmängdmätarn och så har man på Marea'n ett mycket fiffigt sätt att koppla alla kablar, som inte finns på den något äldre Bravo:n, så det blir till att flytta över lite saker, från Bravo till Marea maskinen.

                        Håller just på att förbereda transplantationen, genom att lossa allt, på Bravon.
                        Mina armar se nu ut som om jag varit i slagsmål med en ilsken katt, för det är rätt trångt och gott om vassa kabelkontakter lite var stans!

                        Får nog lov att säga att min gamla Alfa 164 har ett generöst tilltaget maskinrum, jämfört med Bravon's. Det var nog tur jag inte hittade en femcylindrig Bravo ändå. Men den har ett väldigt gott motorljud, när man rensat andningsvägarna en aning!

                        Planen är att ta ur hela drivlinan på en gång, för att sedan separera motor och växellåda. Samtidigt får man ju koll på hur det står till med andra saker, medan man ändå håller på.

                        Arbetet pågår, och i morgon, på midsommarda'n ska paketet lyftas ner på backen.

                        Sen blir det en rejäl rengöring av hela maskinrummet och det som sen ska monteras tillbaka.

                        Ha en trevlig fortsättning på midsommarhelgen!

                        Lasse

                        Comment


                        • #13
                          Ja, ha.

                          Efter mycket krångel, är nu subframe tillsammans med hela drivpaketet och framvagn urplockat ur Bravo:n
                          Det tar ju alltid extra tid, när man för första gången ska till att jobba med en bil som är obekant. Man vet inte var kontakter och andra saker sitter och vad som måste lossas. Växellänkaget var en historia för sig själv! Men det var gudskelov inga vajrar!

                          Vad som slår en gammal bilmek, som inte jobbat så mycket med bilar under några år, är att man under årens lopp krånglat till saker och ting, för oss som ska jobba med sakerna när något gått sönder. En annan kör ju dessutom mest Alfa, som trots vad Expressens Håkan Mattsson påstår, sällan går sönder.

                          Men vad vet Herr Mattson om bilar, egentligen? Han kunde lika gärna skriva om grönsaker! Och eftersom Mattson i mina ögon alltid haft fel, ser jag inget fel i att köra Fiat heller, för de är nog också mycket bättre, än vad Herr Mattson får betalt för att påstå!

                          Men I fabrikernas arbete med att speeda upp tillverkningsprocessen, har man mer eller mindre struntat i att man faktiskt måste kunna plocka isär saker och ting på ett smidigt sätt.
                          Här har man skruvat ihop allting med med allt annat, på ett sätt som kan ge den mest luttrade gamle bilmek gråa hår och undra varför man gett sig in i bilbranchen överhuvudtaget.

                          Och det gäller ju inte bara Fiat. Nästan alla skapar veritabla mardrömmar under motorhuvarna, som man sedan gömmer under en snyggt designad plastkåpa! Och först efter att ha lyft av en sådan plastkåpa, uppenbarar sig skräcken, för där ser det ut som om ett gäng franska tekniker varit i farten! Titta bara under huven på en Citroen SM, så förstår ni!

                          En vacker dag får man säkert börja med att skruva bort bakre nummerplåten, för att en vecka senare genom hårt arbete, äntligen kunna komma åt att byta oljefiltret!
                          Framtiden är en sak som får mig att rysa!

                          Men det kallas för produktutveckling, det som bilfabrikanterna sysslar med.
                          I går kände jag en stark lust att ta mig till Turin, för att med hjälp av en hagelbössa städa upp lite bland Fiat's konstruktörer och lära dem som var kvar, när ammunitionen var slut hur en bil ska vara konstruerad, så vi som köper och jobbar med deras s.k. "konstruktioner" kan ha det lite roligare under huven!

                          Men när allt är på på plats och funkar igen, är nog vedermödorna snart glömda. för det bästa med italienska bilar är ju faktiskt att köra dem!

                          Bland dem som åker sånt där junk man skruvar ihop på Hisingen i Göteborg, känner skadeglädjen inga gränser, när de får se en Italienare med problem. Deras myter blir ju nämligen bekräftade!
                          Men när deras s.k. förflyttnings redskap pajjar, sker nog bärgningen nattetid och i skydd av mörkret, så myten om Hisinge-traktorns förträfflighet kan fortleva, även om det egentligen är en kamoflerad Ford Mondeo!

                          Nu ska jag åka och roa mig med en motortransplantation, så subframe med drivlina kan monteras in kommande helg!
                          Under veckan ska "nya" motorn få en ny kamrem och lite annat godis, så den är på riktigt gott humör, när det blir dags för provkörning.

                          Jag återkommer givetvis med en rapport!

                          Fortsatt trevlig midsommar, bland regnskurar och åska!

                          Lasse

                          Comment

                          Working...
                          X