Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termostatfråga Tipo DOHC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Termostatfråga Tipo DOHC

    Är det någon som vet varför det finns 2 varianter till samma bil.

    Bil: Tipo DGT
    Motor 1600 DOHC
    Termostat: 3 bultar i locket sen bytes insatsen inkl gummipackn...
    Placering: framför fördelarlocket, änden av topplocket.

    Altså inte den typen som har röranslutningar , där man byter hela huset !

    Variant 1: 82 C
    Variant 2: 88 C

    Är det sommar/vinter termostater ?

    Är det nån som vet vilken det SKA vara ?
    Fiat for FUN

  • #2
    inte

    en aning men jag bytte termostat på min mors Bravo 1.4 där var det hela huset och 88 c,, men det var den enda modell som fanns till den,,

    Comment


    • #3
      har för mig att på min Tipo (som e ifs 1400cc) så e termostaten på 88C...
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Stämmer att 1400 SOHC modellen har 88 C
        Står i Haynes med !

        Men 1600 DOHC DÅ.
        tillochmed Toyotor kör på 82 C och gamla Fiat 2000 motorer !

        Inte ens FIAT kunde svara !!! :-O).. läste innantill i boken deras !
        De kunde bara erbjuda en "ORIGINAL"
        o där stod inget på den.

        DYR var den också, 4-5 ggr dyrare än en standard variant !
        Så de sålde INGEN !

        Märaten visar nu som limmad, 1 barsegment under 90 C
        (DGT)
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          82grades termostat verkar vara till Diesel-varianterna.
          88graders till bensinarna. enligt vad jag kan utläsa
          i Porters rep-handbok. Min 1.6l sohc visar oxå en pinne under 90grader.
          //Rickard
          http://tipo.sketfull.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sketfull
            82grades termostat verkar vara till Diesel-varianterna.
            88graders till bensinarna. enligt vad jag kan utläsa
            i Porters rep-handbok. Min 1.6l sohc visar oxå en pinne under 90grader.
            OK, verkar funka bra med 88 C Termostat.
            Nån DUM JÄKEL som tryckt i en felaktig termostat i min bil innan jag hade den DÅ !

            Det är inte det första man kollar på precis !
            O DGT panelen har visat hyfsat ok tills nu i vinter, när den gamla termostaten blev "trött"

            Har du originalfärg på din Tipo ? blank e den iaf...
            Den färgen "brukar" se matt ut annars !

            Skit i va andra säger, Sköter man bilen så håller även en FIAT !
            De tål tuff körning !
            Har erfarenhet av det sen 19 år tillbaka sen första FIAT'en i min ägo. Eller har jag bara haft TUR ?
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Jag har originalfärg på min. Den är dock lite skitig...
              Det är bara att ta fram polermaskinen när den blir lite matt =)
              //Rickard
              http://tipo.sketfull.com

              Comment

              Working...
              X