Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svårstartad Stilo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Svårstartad Stilo

Min Stilo 1,6 har stått still i garaget i en månad, och nu är den extremt svårstartad. Laddade batteriet separat, lyckades starta igår efter massor av lååånga försök. Den bluddrade försiktigt igång och tog ytterligare ett par minuter med en del gas innan den gick rent på alla fyra.

Körde en halvmil och fick den varm. då gick den bra, utan engine failure lampa. Trodde den skulle gå igång igen efter en timme (fortfarande hyfsat ljummen) men var precis lika omöjlig att starta som innan. Inte en antydan till att gå igång första minuten med startmotorn igång.

Finns det någon som har något tips om hur jag ska hitta felet?

Idag fick jag igång den igen - efter lååånga försök, den rullade som vanligt, fast denna gång med engine failure-lampan tänd. Efter att ha stängt av motorn skulle jag prova att starta igen efter bara 15 minuter. Extremt svårt igen.

Jag har en teori om att topplockspackningen har gått. För då sugs det väl in kylarvatten i cylindrarna så fort man stannar motorn? Har aldrig varit med om en så svårstartad bil nån gång förut.

Kan tillägga att jag provat att koppla bort batteriet emellan försöken också, för att nollställa elektroniken, men det hjälper inte.

Någon som har någon idé? Hur kollar jag om topplockspackningen är kass (utan att riva hela motorn)?

/Mvh Lars (Har aldrig skruvat på djupet...)

Verkstäder kan mäta om det förekommer avgaser i expansionskärlet.

Annars brukar det gå varmt/bubbla i kärlet om toppen har gått.

Eftersom lampan är tänd vore en felkodsavläsning intressant - kanske är det bara en givare som är felaktig.

Comment

Kopplade ur och i alla kontakter under huven. Tog loss tändspolar och tändstift. De var rätt grå, lyste ner i cylindrarna och det såg sotigt och fuktigt ut. I allihop.

Tändstiften var bytta för bara 1000 mil sen, är Fiats original (made by NGK).

Hur som helst, jag putsade av dem ordentligt så de blev rena och fina. Återmonterade och... vips startade den hur lätt som helst. Vågade knappt tro på det.

Kan det vara så enkelt? Eller är det kanske topplockspackningen i alla fall? Ska hålla koll på kylvätskenivån.

Tycker det är lite konstigt att tändstiften sotar igen så snabbt. Kan tillägga att all service görs på auktoriserad Fiatverkstad...

Tack alla för hjälpen! Förhoppningsvis är problemet avslutat här...

Comment

Working...
      X