Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tändspole och tändstift till GTn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tändspole och tändstift till GTn

    Någon som vet om tändspolarna i GTn har spolar med tändfördelare eller utan? Gissar att den har med tändfördelare eftersom den är dyrare....

    Någon med tips på bra tändstift? Var det NGK 18-BCPR6ET man skall köra på med GTn?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    GT har ingen fördelare. Från spolen går kablarna direkt till stiften. Kolla i instruktionsboken ang stift. Du kan köra motsvarande "vanliga" stift också, behöver byta lite oftare i så fall.
    Last edited by Ante; 26 July 2009, 13:28.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Tack Ante, kollade på Mekonomens hemsida och det fanns en med tändfördelare och en utan listad till GTn när man anger reg nummer.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Kör på rekommenderade stift, funkar bra även om man har lite trim.


        Edit:

        BCPR6ET ska vara rätt ja.
        Last edited by Putt; 27 July 2009, 11:38.
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Ökar man laddtrycket och kör med chip så tycker jag att BCPR7ET är bättre.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            Originally posted by Black_GT
            Ökar man laddtrycket och kör med chip så tycker jag att BCPR7ET är bättre.
            Jag kör med BCPR7ET i bilen nu, funkar bra. I min gamla GT körde jag BCPR6ET (chip, lite mer laddtryck) och det funkade också bra. Bytte dock i förebyggande syfte när jag skulle köra bana.
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Har sänkt laddtrycket till 0.5bar, annars klipper bilen tändningen när trycket kommer upp till en 12psi. Jäkla jobbigt att vara försiktig på gasen, så nu kan jag i alla fall köra utan att bry mig om det där. Fast den tänder fortfarande varningslampan vid fullgas och typ 5500varv på 3ans växel, 3500varv femmans växel verkar det som. Enl vad jag hört skall det vara tändningsfel, så tänkte byta tändspolar, tändkablar och tändstift. Kan väl inte vara fler felkällor på den sidan hoppas jag?

              Fast jäkla konstigt att den inte verkar missa ett skit med 0.5bar..... så personligen tror jag det är knacksensor som gör att den bryter så drastiskt, men med lägre ladd får den bara en och annan signal därifrån och flyttar tändningen istället, med högre ladd ger det fler knackningar som gör att motorn slår av helt som skydd. Låter det långsökt?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment

              Working...
              X