Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingen?

    Tjena,

    Har ett problem. Ibland skär det när jag ska växla, som om kopplingen inte räcker till för att lägga in valfri växel. Sist bytte jag kopplingsvajer och då fungerade allt perfeekt i 2-3 veckor. Nu har jag bytt vajern igen och det är samma problem. Funderar på om det kan vara kopplingen som är problemet. Är det någon som har haft liknande problem?har spänt åt vajern osv som ligger under batteriet till sista milimetern och bilen drar direkt man bara släpper kopplingspedalen en aning. Är det någon som förstår sig på detta?

    Kör en Fiat Brava 1.8 -97.

    Tack i förhand//Goran
    //Goran

  • #2
    Byt koppling!
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Koppling!

      Det låter som kopplingen. Den slirar inte?
      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
      Folka Vento VR6 -93 såld!
      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

      Comment


      • #4
        hej, tack för alla svar. Nej då den slirar inte. Hackar bara när man ska lägga in i växel. Skriker ordentligt när man lägger in i backen. Känns som om kopplingen inte räcker till. antingen är det kopplingen eller så är det något som gör att fiaten käkar kopplingsvajrar!
        Och kopplingen är väldigt hård!
        Last edited by Goran; 6 August 2009, 14:36.
        //Goran

        Comment


        • #5
          Hej
          Känner igen detta du beskriver.
          Råkade ut för precis samma problem, när jag hade en Fiat Palio.
          Det började med att det att det krävdes rejält med muskelkraft för att trycka ner pedalen. Och den måste tryckas ända ner i mattan, för annars så skorrade det när man växlade.
          Ibland när man startade, och hade växeln i, så gick bilen framåt, (eller bakåt) fast man tryckte ner kopplingen.
          Jag justerade wiren, (sitter urdumt till) men efter ett tag, så var det lika. Jag bytte ut den, men det blev en kortvarig förbätring.

          Till slut fanns ingen annan utväg, jag bytte kopplingen. Bilen hade ju i alla fall gått 14.000 mil, inte så mycket, men ändå.
          Och det visade sig att tryckplattan, var boven i dramat.
          Det fanns ingen "stuns" kvar i den.

          Denna Palio hade 1,6 motorn, så det är samma som i de flesta Fiatbilarna; Marea, Brava/Bravo, Doblo osv. Så det är säker liknande på 1,8.
          Men jag har aldrig stött på nåt liknande förut, för lamellen var det inget fel på.
          //R//

          Comment


          • #6
            Bra!

            Mycket bra skrivet! Hade inte råkat ut för det själv men "såg" felet.
            //Lars.
            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
            Folka Vento VR6 -93 såld!
            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

            Comment

            Working...
            X