Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno Turbo -89, ingen gnista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno Turbo -89, ingen gnista?

    Hejpa!

    Är det någon som känner till om detta är ett vanligt problem på denna modell?
    Om bilen står i några dagar så kan gnistan helt plötsligt vara där, utan att någon rört bilen.
    När bilen väl går, så går den bra.
    Haynes Uno bok ger mig inte mycket hjälp då tändsystemet på turbomodellen skiljer sig.

    Det jag ändrat/gjort utan framgång är;
    *bytt motor + vlx låda
    *checkat alla givare
    *tändstift, tändspole, ECU, alla tändkablar samt tändmodul
    *fördelarlock/rotor
    *tändnigslås
    *kontaktsprayat runt om

    förslag jag redan fått;
    "dumpa fanskapet i havet"
    "båtkonvertera"
    "testa om den flyter"
    .. ni fattar.

    Haft gnista ca 4ggr på 3mån.
    Har mina funderingar över relän, jordfel, vakuumslangar -kan dessa ha inverkan?
    Kan också meddela att all annan el fungerar (lampor, soppapump, fläkt, startmotor etc)
    Uno Turbo i.e -89
    **************

  • #2
    Kan bara säga att jag känner igen mig i den där tråden också;
    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8461

    inga problem med bensin då den gick som en klocka när den gick.
    Uno Turbo i.e -89
    **************

    Comment


    • #3
      Jordfel

      Om du inte har gnista ska du kolla jordanslutningen till tändboxen. Lila enkelledare ansluten till jordplinten under batteriplattan. Kabelskorna och blecken korroderar. Om inte den kabeln har ordentlig jordkontakt är tändningen stendöd.
      Topplocket ordentligt jordat? Jordflätan mellan chassie och växellåda?
      Du får koppla bort batteriet och med mulitmeter mäta resistansen mot den bult som batterijord är ansluten för: Tändmodulens jord, topplock, växellåda osv osv.

      Vakumslangar hindrar inte bilen att starta.
      Om startmotor och bränslepump går så funkar tändlås och insprutningsrelä.

      All kringutrustning till insprutningen hindrar inte heller bilen att tända/starta. Man kan koppla loss luftmassemätaren, startventilen, spjällägeskontakten, lambda, vakumslangar osv och bilen ska fortfarande starta även om den går dåligt utan grejorna.

      Jordfel, glapp, avbrott!
      Last edited by TurboB; 1 September 2009, 07:11.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Gnistannnn!

        Stort tack får man väl säga! fipplade lite ikväll och är inte säker på vad som hade störst betydelse, kanske allt ovanstående...
        Den lila kabeln var ju i alla fall inte på plats, det va nog till störst hjälp!

        får se om den fortf. går imorgon så åker drivaxlar etc dit
        Uno Turbo i.e -89
        **************

        Comment

        Working...
        X