Announcement

Collapse
No announcement yet.

Croma Turbo - Vad kan ha gått fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Croma Turbo - Vad kan ha gått fel?

    Köpte en Croma Turbo med kopplingsras för ett år sen. Sen har den stått på min grustomt och jag lyckades efter lång tid på rygg byta ut kopplingen. Den startade DIREKT när jag vred om nyckeln, backade ut och varvade ur lite på grusvägen tills den började bluddra lite när jag gasade i botten. Bensinlampan lyste så jag fyllde på två dunkar. Sen startar den inte alls? Den bluddrar till lite i tändningen men kommer aldrig riktigt igång..

    1. Jag ryckte ur bränsleledningen strax innan insprutningsbryggan, och när jag vrider om nyckeln kommer det bensin. Så långt funkar det iaf.

    Jag misstänker att turbon inte är i bästa skicket, men även om turbon har rasat så borde det väl gå att köra bilen utan ladd? Konstigt att den funkade sen bara la av..

  • #2
    Det vanliga, kolla gnista, komp osv.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Pinsamt. Eftersom den la av medan jag körde så hade jag ingen tanke på att börja med det enklaste! Såå började med att köpa nya tändstift och vips så spinner den som en katt!!
      Last edited by busta_rhyme; 8 October 2009, 18:54.

      Comment


      • #4
        Trevligt!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Nån som vet om bromsklossar, bromsok passar till Croman från någon annan modell, och varför är det två olika storlekar på klossar till samma årsmodell? Ringde från jobbet idag för att beställa klossar fram, och inte ens Meca visste vilken storlek de skulle beställa! Så de fick beställa båda, så får jag mäta när jag kommer hem ikväll och köpa en av de beställda..
          Last edited by busta_rhyme; 9 October 2009, 14:03.

          Comment


          • #6
            Gå in på mecas webkatalog http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1
            välj fram din bilmodell och önskad del (tex bromsbelägg). Längst ner på sidan har du då en ruta "Passar till följande bilar" - Klicka på den!

            /Mikael
            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

            Comment


            • #7
              Tack Micke! Men lite lustigt att båda bromsklossarna med olika dimensioner "passar" till Croma Turbo.. Fast nu vet jag vilken dimension som jag behöver iaf!
              Last edited by busta_rhyme; 11 October 2009, 08:45.

              Comment


              • #8
                Nån som vet vilken Turbo som passar på Croma?
                Har hört att mycket är likt Saab 9000 eller 900?

                Comment


                • #9
                  Saab hade egna motorer på den tiden tyvärr.. Jag tror inte det är nåt som egentligen är utbytbart mellan Croma o 9000
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Ring och snacka med en turbofirma, de kan säkert hjälpa dig med en uppgradering av originalturbon. På Fiat Coupe 20vt så var det poppis förut att sätta på ett större kompressorhjul och fixa kompressorhuset (s.k. hybridturbo). Liknande operation borde gå att göra på Croman. Fördelen är att du behåller alla anslutningar och behöver inte mecka med en massa speciallösningar
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Vad kostar ett sånt kalas?

                      Comment


                      • #12
                        Du får väl ringa och fråga, men några tusen får du väl räkna med.

                        Tips: www.turboservice.se

                        Turbolista: http://www.turboservice.se/Turbolist...turbolista.pdf. Din heter Garrett T3 TB0338
                        Last edited by Freddan72; 12 October 2009, 13:53.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          turbon laddar, men bara runt 0.4? Har så jävla dålig koll, vad gör jag för att ställa upp trycket upp mot 0.8?

                          OBS - Jag köpte bilen i våras med kopplingsras, så jag vet inte hur den gick innan. Men nu när den är ihopsatt med ny koppling osv och funkar fint, men som sagt laddar inte fullt..

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by busta_rhyme
                            turbon laddar, men bara runt 0.4? Har så jävla dålig koll, vad gör jag för att ställa upp trycket upp mot 0.8?
                            Absolut enklast och billigast: Koppla bort ev. laddtrycksventil och sätt ett T-kors på slangen ner till waste-gaten och 2m lång vacuumslang på T-et hängande fritt i luften. klipp ner 2m-slangen tills du får önskat laddtryck.


                            *Duckar och söker skydd*
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Du menar EBV'n? Inte så att jag betalade förmögenhet för bilen direkt, så klart jag kan testa!!
                              Last edited by busta_rhyme; 2 November 2009, 17:09.

                              Comment

                              Working...
                              X