Announcement

Collapse
No announcement yet.

Färddator funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Färddator funderingar

    Hur beräknas medelförbrukningen eller momentanförbrukningen om man har en sådan.
    Jag gissade att datorn vet hur länge spridarana är öppna, vilket tryck det är osv.

    Men jag blev lite snopen när jag jämförde min färddator medelförbrukning med den uppmätta tankade liter / körda mil.

    Första testet med en långresa (Hela tanken i ett svep) drog bilen 0,53 liter/mil på färddatorn och 0,54 liter/mil vid tanknings beräkning.

    Det andra testet med mycket korta resor, kallstarter osv. visade färddatorn 0.57 liter/mil medan tankningsberäkningen gav 0,65 liter/mil när tanken var slut.

    Jag har hittills bara hunnit med två tankningar med nya bilen, så jag får väl mer statistik att klura vidare med eftersom.

    Men tillkommer det någon faktor när bilen är kall som gör att färddatorn inte längre kan beräkna mängden förbrukat bränsle?
    Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v -98
    Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 -08
    Piaggio Ciao 0.05 0v -94

    Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v - 05 SÅLD
    Fiat Punto 80 ELX -02 SÅLD
    Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD
    Fiat 124 Sport Coupe -75 SÅLD
    Fiat 126 Berlina -76 SÅLD
    Lancia Dedra Integrale -92 SÅLD
    Lancia A112 Abarth -84 SÅLD

  • #2
    det är ju så att bilen drar soppa när den står still tex vid rödljus o dyl men det registreras ju ingen sträcka då. Så antagligen blir det ganska missvisande då. Särskilt om det är mycket körning med kall motor å bilen ju drar mer.

    Comment


    • #3
      Hmm, Datorn skulle alltså inte ta hänsyn till att det förbrukades bensin vid stillastående, så kanske det är.. verkar lite dumt dock.

      I mitt fall handlare det då om ca 5-5,5 liter som gått åt vid stillastående (under denna tankning).
      Vad är en rimlig förbrukning liter / timme vid varm resp. kall motor?
      Jag vet att vissa vw-skoda-audi-bilar visar förbrukning per timme när man står på tomgång, men jag har inte en susning om hur mycket det handlar om.
      Någon som har någon idé!?
      Föreställer mig att 5 liter skulle räcka i många timmar
      Last edited by Mikke; 13 October 2009, 15:03.
      Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v -98
      Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 -08
      Piaggio Ciao 0.05 0v -94

      Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v - 05 SÅLD
      Fiat Punto 80 ELX -02 SÅLD
      Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD
      Fiat 124 Sport Coupe -75 SÅLD
      Fiat 126 Berlina -76 SÅLD
      Lancia Dedra Integrale -92 SÅLD
      Lancia A112 Abarth -84 SÅLD

      Comment

      Working...
      X