Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kupéfläkt Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kupéfläkt Marea

    Fläkten på Marean går bara på full fart. Vad är det för del som behöver bytas och var sitter den?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Hade exakt samma fel på min Punto. Det är ett motstånd som går sönder och då kan inte strömmen "portioneras ut" rätt, utan det är av/på som gäller. Kostade ca. 150-200kr på Fiat.

    På Punton satt motståndet precis under själva fläkten, jag gissar att fläkten sitter under passagerardelen på instrumentbrädan?
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Samma sak hände på min bravo och det var samma lösning där och motståndet satt bakom handsfacket, ovanför där passageraren har fötterna. Det sitter en klump där som är fläkten och på den så sitter motståndet. Dock så var i varje fall mitt motstånd dyrare, så jag köpte ett på skroten.

      Ungefär så här ser det ut.
      http://www.fiatforum.com/punto/12548...ew-member.html
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Tack för era svar. Vet någon om den här saken skiljer beroende på om bilen har AC eller inte? Min bil har inte AC.
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Vet att det kan finnas olika fabrikat på fläkten, Magneti Marelli och nån mer (Densi?). Kolla det innan du köper ett motstånd. Kolla också kupéfläktens kondition, i mitt fall var den slut och gick så trögt att motståndet gick sönder... 2 gånger fick jag byta innan jag bytte fläkt och problemet försvann.

          Så här ser motståndet ut till Punto:
          Attached Files
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            Tror det är olika om man har AC eller inte. Det ser i varje fall olika ut på coupén som har AC jämfört med bravon som inte har AC. Annars ser motståndet ut ungefär som Putt's, fast min var blå och avlång (bred) om jag minns rätt.
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
            http://www.garaget.org/?car=38250

            Comment


            • #7
              Nu har jag fått både tummen och motståndet ur. Det är väldigt rostigt i de små flatstiften men jag provade att ha fläkten igång på trean och samtidigt röra på kontakten men inget resultat. Kan man mäta upp det här motståndet på något sätt eller är det bara att skaffa ett nytt?
              Attached Files
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Det såg ju lite ledset ut... Det är ett förkopplingsmotstånd som sitter i serie med fläkten. På full fart läggs hela drivspänningen på motorn, i dom lägre hastigheterna kopplas motståndet in i serie. Det skall gissningvis vara motstånd på ett par ohm över stiften beroende på hur du mäter (dvs de olika hastigheterna). Eftersom din bara gick på fullfart borde det vara avbrott på ditt exemplar.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Motst. verkar ha 4 kretsar, varav en är dålig X på.

                  X = kontakt.
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Nja, har matt lite pa det men far inte fram nagonting egentligen. Kanske tar med det till jobbet imorgon och putsar lite pa flatstiften. Forlat for prickarna, det ar Bills fel...
                    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Johannes
                      Nja, har matt lite pa det men far inte fram nagonting egentligen. Kanske tar med det till jobbet imorgon och putsar lite pa flatstiften. Forlat for prickarna, det ar Bills fel...
                      Hjälper inte ens i Småland.

                      Det är motstånden som går sönder inuti. Bara att byta.

                      Comment


                      • #12
                        Nu är prickarna tillbaka. När jag tänkt ett varv till känns det inte logiskt att alla tre hastigheter (förutom max) skulle försvinna även om flatstiften ser ut som någonting som suttit på regalskeppet Vasa. Det får bli till att leta efter ett nytt motstånd. Tack för hjälpen så länge! (Ibland får man hålla tillbaka smålänningen...)
                        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                        Comment


                        • #13
                          Ett tips är att samma motstånd sitter monterat i bravo o brava. Se dock upp om donatorbilen har AC som sagt, vet inte om det skiljer sig något där.
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #14
                            Motstånd?

                            Satt ett likadant i Venton. Satt ej ihop med något dock.
                            Att max funkar är inte konstigt. De andra hastigheterna går genom motståndet.
                            //Lars
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • #15
                              Är det ett motstånd som kopplas in mer och mer för lägre och lägre fläktvarvtal, och du bara har max så är det ju inte avbrott därinne, det är kortstlutning. Är det en diod som sitter där ute också? Kan tänka mig att det kanske är kortis i den? Löd bort ett ben och kolla att det är en diod i ena riktningen och avbrott i andra.

                              edit: Å andra sidan ser det nästan ut att vara kylflänsar på transistorer som sticker upp, och då är det nog en av dessa som är trasiga/kortslutna.
                              Last edited by novisen; 16 November 2009, 08:42.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X