Announcement

Collapse
No announcement yet.

Instrumentbelysning Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Instrumentbelysning Marea

    En lampa i hastighetsmätaren är sönder och den har jag tänkt byta. Är det någon som vet var alla skruvar sitter så man får ut instrumenthuset?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Om det är samma konstruktion som på Bravon, så bänder man upp "hatten" ovanför instrumenten i bakkant, d.v.s. kanten närmast vindrutan. När den har lossnat kan man bända i framkant, sedan kommer den av sig själv.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #3
      Verkar inte vara samma konstruktion i så fall. Jag har hittat fem skruvar, två i nederkant på plastdelen som omger instrumenthuset och tre som sitter uppåt ovanför instrumenthuset. Sedan har jag inte gjort något mer och plastdelen sitter fast i vänster sida också, där ventilationsutblåset sitter. Sitter det någon skruv från säkringsluckan underifrån?
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Ja, det satt en skruv underifrån i säkringsluckan också. I vänstra änden fanns det plastflärpar som höll emot också men jag kunde inte riktigt se hur de satt fast. Jag fick loss det iaf och fem av nio lampor var kass så det var inte så konstigt att det var lite mörkt.
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Byt allihopa. Gör man inte det går nästa sönder exakt 13 minuter efter att man har startat bilen nästa gång.
          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

          Comment


          • #6
            Ja det är ju lite jobb att komma åt dem, så givetvis byter jag alla. Trots att jag är smålänning...
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Originally posted by Schuckert
              Om det är samma konstruktion som på Bravon, så bänder man upp "hatten" ovanför instrumenten i bakkant, d.v.s. kanten närmast vindrutan. När den har lossnat kan man bända i framkant, sedan kommer den av sig själv.
              Oj,, detdär lät "farligt" låter som ett jobb för sommarvärme.
              Ge er inte på Italiensk plast i minusgrader !
              Då kan det spricka !
              Typ bakre invändiga dörrhandtag rakt av !

              Förresten,,, -Är det samma små push-in lampor som i Tipon ?
              Last edited by Håkan; 16 January 2010, 22:54.
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                En liten sen uppdatering; Bytet gick fint och ja, det är push-in-lampor. Dock vet jag fortfarande inte hur man egentligen skulle få bort plastsargen runt instrumenthuset i vänster sida. Jag fick ju bort den men gjorde säkert inte rätt.
                Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                Comment

                Working...
                X