Announcement

Collapse
No announcement yet.

Barchettafälgar på min Uno?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Barchettafälgar på min Uno?

    Tja! Helt ny forumanvändare och helt ny ägare till en kanonfin Fiat Uno SX 1990! 10 000 ärliga mil på mätaren. Kommer gå 10 000 till i min vård.

    Nu till min fråga: Jag har en kompis som kvaddat sin Barchetta. Nu ligger de stackars vinterhjulen och våndas i hennes förråd. Jag kollade dimensionerna och kom fram till att det är samma bultcirkel. (4/98, 58,1) MEN, hennes är troligen 15" 195/55, medan mina enligt regbeviset är 13" 165/65.

    Är det någon som provat att skohorna på barchettafälgar på en uno? Går det i mycket? Vill inte hålla på med spacers eller bocka skärmar, utan hoppas att det bara är att knixa in dem under.

    Tacksam för svar!

    /Ante
    Fiat Uno SX 1990

  • #2
    ... de stackars SOMMARhjulen ska det vara.
    Fiat Uno SX 1990

    Comment


    • #3
      Hej, du kan editera dina inlägg efteråt

      Tryck på knappen "edit"
      Last edited by pazzo; 20 January 2010, 20:14.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

        Där kan du kolla vad rullomkretsen blir. Tyvärr blir det för mycket för att vara lagligt.
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Originally posted by Johannes
          http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

          Där kan du kolla vad rullomkretsen blir. Tyvärr blir det för mycket för att vara lagligt.
          Annars har vi ju den gamla goda Rullomkretssajten under "Länkar" här ovanför.


          Jag hade 195/45-15 på 15"-Coupefälgar på min Uno turbo, det blir exakt som original i diameter.

          Enda problemet med barchetta-fälgar är att de har ET (offset) 35 och inte 43 som på Uno, så de kommer sitta lite längre ut, och ge bredare spårvidd. Kolla gärna innan så att de inte tar i nånstans med fullt styrutslag. Ett plus kan ju vara att det ser lite kaxigare ut.
          Coupe/Croma/Tipo-fälgar finns oxå som 15" och har rätt ET annars.

          Sen är tydligen Barchettans plåtisar rejält tunga.. men det är kanske alu-varianten det handlar om?
          Last edited by per; 21 January 2010, 08:55.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Tack som f*n för alla svar! (vet inte om det är kosher att svära här än, så jag fegar lite .)

            Så 195/55 på 15" är olagligt, men 195/45 på 15" är exakt samma?Det borde bara bygga 10mm i radius/20mm i diameter? Eller tänker jag fel?

            Men Per, du säger att det inte gick i alls när du satte på 15tummarna? Det borde vara värt att försöka. Och att de bygger 7mm utåt gör ju bara att man slipper hålla på att strula med spacers. Och det är alufälgarna vi pratar om så vikten är nog ok ändå...

            Och lagligheten... Jag är rädd att det kommer behövas en sväng till en GDS innan besiktningen iallafall. =D
            Fiat Uno SX 1990

            Comment


            • #7
              Du får problem med framhjulen, där finns det inte utrymme nog vid fullt rattutslag. Tar i hjulhuset/innerskärmen
              Och stänkskydden, om du nu har några fram, får du plocka bort.
              Annars så rycker det bort dom, första gången du backar, och vrider på ratten.
              //R//

              Comment


              • #8
                Och då kommer naturligtvis följdfrågan: Hur mycket "gör" det om det går i vid fullt utslag? Några stänkskydd har jag inte.

                Måste lägga till att det här verkar vara ett suveränt forum! Äga italienskt var inget dåligt beslut...
                Fiat Uno SX 1990

                Comment


                • #9
                  På min Uno Turbo tog det inte i nånstans med mina 195/45-15, men då var det oxå original ET på Coupe-fälgarna.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Barchettafälgar på min Uno?

                    Originally posted by Flameboy
                    Tja! Helt ny forumanvändare och helt ny ägare till en kanonfin Fiat Uno SX 1990! 10 000 ärliga mil på mätaren. Kommer gå 10 000 till i min vård.

                    Nu till min fråga: Jag har en kompis som kvaddat sin Barchetta. Nu ligger de stackars vinterhjulen och våndas i hennes förråd. Jag kollade dimensionerna och kom fram till att det är samma bultcirkel. (4/98, 58,1) MEN, hennes är troligen 15" 195/55, medan mina enligt regbeviset är 13" 165/65.

                    Är det någon som provat att skohorna på barchettafälgar på en uno? Går det i mycket? Vill inte hålla på med spacers eller bocka skärmar, utan hoppas att det bara är att knixa in dem under.

                    Tacksam för svar!

                    /Ante
                    Grattis till en bra bil Jag kör också 195-45-15 ibland på min Uno Turbo, det går perfekt tar bara i lite grann vid fullt styrutslag i innerskärmen på vänster sida. Dessutom åker man ju som sagt sällan med fullt vridna hjul och dessutom aldrig vid lite fart.. Till och med stänkskydden sitter kvar både när jag åker framåt och bakåt

                    Har besiktat bilen med dessa hjul på, de har aldrig sagt något om det.

                    /H

                    Comment


                    • #11
                      Förresten Per... Såg att du har grejer för att kränga på däck. Var finns du? Kanske man kunde få lite hjälp?
                      Fiat Uno SX 1990

                      Comment


                      • #12
                        Har jag? Va kul!
                        Närå det kanske är Tony här på forumet du tänker på? PM:a honom vetja. Han bor utanför Skövde.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Flameboy
                          F�rresten Per... S�g att du har grejer f�r att kr�nga p� d�ck. Var finns du? Kanske man kunde f� lite hj�lp?
                          Har en kompis som kan fixa det billigt. Skicka ett PM om du är intresserad så kan du få mer info...
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment

                          Working...
                          X