Announcement

Collapse
No announcement yet.

NUO Turbo problem, Laddning olje/vatten temp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NUO Turbo problem, Laddning olje/vatten temp

    Hej,
    Jag köpte en UNO Turbo här i höstas och har som lite extra skoj bil. Blev väldigt positivt överraskad av detta lilla krutpaket.

    Nu till de problem jag har.

    Motorn har svårt att komma upp i vatten temp och olje tempen är alltid under lägsta strecket på 60 grader, förutom när man står stilla i exempelvis kö.
    Enklast vore ju att köpa två nya teromstater, men då dessa ligger på 500kr stycket så ville jag höra med er andra om någon hade en alternativ ide till problemet eller en alternativ lösning till problemet.

    Vidare så laddar bilen lite dåligt. När man startar bilen så lyser halvljusplampn och varvar man upp motorn till 3500 så ser man tydligt hur lampan lyser starkare. Jag har tre saker på listan som kan vara felet, generatorn, laddningsrelät eller remmen. Men då alla dessa sitter lite illa till så har jag inte undersökt det mer än att jag kör väldigt sportigt och då har ett laddat batteri. Någon som haft likanande problem och kan hjälpa mig med vart man ska börja kolla? Skulle vara skönt om det inte var generatron då den är fyffsat dyr.

    Sen är det något tjafs med vänster bakhjul när det kommer till handbromsen. Förra ägaren hade försökt montera det vajern men misslyckats och snacka om att det var någon ring eller bricka som var trasig. Någon som har en sprängskiss över bakre oket så man ser vad det kan vara och vad man ska beställa?

    Så om någon har lite tips och ideer skulle jag uppskatta detta.

    Mvh
    Markus Hallsten
    Last edited by TurboB; 18 February 2010, 00:12.
    Markus Hallsten

  • #2
    Re: UNO Turbo problem, Handbroms, Laddning olje/vatten temp

    Du har ett pm.

    Comment


    • #3
      Täck för lämplig del av oljekylaren vintertid.

      Generator - är det inte en std Bosch?

      Kolla art nr o skriv här. Även jag har en del beg.

      Comment


      • #4
        Verkar vara en paj termostat helt klart.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Oljetermostaten öppnar runt 86 och då börjar oljan pumpas genom oljekylaren. Jag kan lova att den är hel. Att oljetempmätaren visar låga värden nu på vintern är naturligt.
          Din oljetemp är helt normal.

          Har motorn för låg temp (vattentemp) så är det vattentermostaten som är kass.

          Bromsok: Laga.se eller bildelsbasen.se ca 400 kr. Dom bakre oken brukar kärva ihop och de är inte kul att renovera.

          Mät spänningen över batteripolerna. Det ska vara runt 14 volt när motorn är igång. Om inte, är generatorn kass. Kolla också jordflätan mellan motor och chassie. Om jordningen är dålig så glimmar laddlampan.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Tack för snabba svar!

            Jo vattnet känns som termostaten. Kollade mer noga idag och vatten tempen med förtäckt kylare blir 70-80 grader ungefär.

            Oljetempen var lika även i slutet på sommaren när jag köpte bilen (augusti). Hade jag haft korrekt vatten temp och sen korrekt oljetemp på sommaren/hösten hade jag inte reflekterat över det.
            Men eftersom det var kortärmadtröjaväder ute och körde "aktivt" första veckorna utan att tempmätaren för oljan ville gå upp så tror jag det är någo som är lite knas.

            Laddningen. Hade lite öviga elfel på bilen precis efter inköpet och då kollades jordflätorna och de var okej. Så jag kanske får bita i det sura äpplet och kolla efter en bättre begagnad generator. Är det genom hjulhuset som är enklast att byta?

            Ska kolla länkarna ang. bromsok och se om det ger något.

            Åter igen, tack för svaren!

            Mvh
            Markus Hallsten
            Markus Hallsten

            Comment


            • #7
              Motorn går för kallt. Vattentempen ska vara rock-steady på 90 grader, annars är det knas, även om det är kallt ute.

              Om motorn går för kall pga vattentermostaten så blir inte heller oljetempen särskilt hög. Så länge vattentempregleringen funkar är oljesystemet otroligt effektivt och stabilt på UNO turbon. Det är bara vid bankörning och kökörning som oljan kommer upp över 86 grader.

              Generator underifrån/genom hjulhuset. och jag har för mig att man måste lossa varmvattenslangarna (Y-kopplingen) som går in i kupen också för att komma in med armen uppifrån också. Tänk på att Y-kopplingen är i plast och bryts av lätt. Det är j-t trångt och inte alls kul att byta generator på turbon. Andra UNO har man så mycket plats att det inte är något problem.

              http://www.bildelsbasen.se/151-W70921.html
              Dessa ok ligger på 500 kr styck.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Man tackar för bra information!
                Då är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny termostat och byta. Kanske lika bra att byta generatorn vid samma tillfälle då man ändå ska öppna vatten kretsen.

                Pratade med peddie här på forumet i telefon och fick lite tips på oket som jag ska undersöka innan ett begagnat eller utbytes ok beställs.

                Ingen som har en oljetrycksgivare till turbon (den som visar trycket och inte oljetryckskontakt) till övers från en turbo?

                Mvh
                Markus Hallsten
                Markus Hallsten

                Comment

                Working...
                X