Announcement

Collapse
No announcement yet.

växellåda till fiat uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • växellåda till fiat uno

    hej

    jag har köpt min första fiat uno -87, men växellådan är trasig, så jag undrar vilka lådor eller vilka motorer som passar i en uno?, o. är det mycket jobb att byta låda jämfört med att byta motor?

  • #2
    Det är lättare med växellådsbyte men inget man kanske gör om man inte meckat innan..
    Vilken växellåda beror helt på vilken modell du har.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      ok,, har nog x antal 100 timmar i garaget men aldrig med en fiat, jag tror den heter Fiat Uno 45?

      Comment


      • #4
        Ok, då kan det vara samma i de bilar med likadan motor (kanske..?) Som Panda 1000. Annars borde det finnas en hel del Uno 45-lådor på skroten. www.bildelsbasen.se
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Har du mekvana så är det ingen större match att byta låda på en Uno. Jag bytte koppling på min förra, en Uno 55 och hade även isär lådan & bytte div lager.
          Jag pallade uppbilen och hade en domkraft under motorn. Till själva växellådan använde jag ett spännband som lades runt en "träbalk"jag lade tvärs över motorrummet. Lådan är inte såå tung.
          Demontera startmotor, drivaxlar mot lådan, vx-reglage, kopplingswire, kabel backljuskontakt.
          Tror det satt en plåt längst ner vid kopplingskåpan också. Demont vxlådsfästet i karossen.
          Sedan sitter kopplingskåpan bara i några bultar... Dra isär...
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment

          Working...
          X