Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställa ventiler 124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ställa ventiler 124

    Hej behöver justera ventilerna på 124, någon som har ett bra tillvägagånssätt? vilka verktyg behövs? Finns det någon bra guide?

  • #2
    Köp verkstadshandboken på ebay! Det är schims, och de från Volvo B21-23 passar eftersom Volvo snodde hela konceptet rakt av.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      det är inte min bil, utan jag ska göra det åt en bekant, därför kändes det onödigt att köpa en bok. Tänkte om någon här kunde vara vänligt att berätta istället......

      Comment


      • #4
        Har aldrig gjort det själv men vet att man antingen behöver ett specialverktyg eller ett hemmagjort (typ böjd stor flatmejsel) för att trycka ner ventilerna och en uppsättning schims. Schimsen pillas lätt loss med en liten mejsel, de ligger mellan kammen och ventilhatten. Vad spelet är kan jag inte på rak arm..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          jag har gjort det!!

          Jag har gjort shimsning på tc motorerna och som per säger så måste man ha special verktyg !!
          1 stor flatmejsel som man böjer och slipar blank för att inte repa shimsen och en gaffel (tyvärr fiats spec verktyg !!
          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

          Comment


          • #6
            så här ser det ut

            bild
            Attached Files
            F:finns I:ingen A:annan T:turbo

            saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

            punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

            131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

            Comment

            Working...
            X