Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillnad mellan olika fjädrar och dämpare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillnad mellan olika fjädrar och dämpare?

    Någon som är duktig på hur olika dämpare och fjädrar beter sig på en punto? Behöver nog nya dämpare fram och fjädrar bak (och byter givetvis alla fjädrar), men har ingen aning om vad jag skall titta på/efter. Inga ställbara och eftersom dämparna bak är bra blir det byte fram endast (så bak sitter det bilstein sprint mao). Betyder det att man tvingas stoppa dit samma dämpare fram igen i så fall?
    Skillnad på fjädrar? Eibach, jamex, hr..... jisses det finns olika märken och olika typer av samma märken också. Lite råd och erfarenheter efterfrågas.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Skillnaden mellan olika fjäderfabrikat är längden och fjäderkonstanten N/mm.

    Comment


    • #3
      Jo, men jag har ingen aning om vilken som är tillräckligt hård utan att bli obekväm men ändå ge skojjig väghållning. Utöver H&R, jamex och eibach, finns det andra tillverkare? Eller skall man bara satsa på Eibach, men de hade 2 olika IIRC?

      dämpare; går det bra att bland bilstein sprint bak med ex. vis sachs (?) fram? Eller är de dämparna mjukare än bilstein sprint? Betydande prisskillnad så jag tror sachs är mer ersättning för originaldämparna om de inte tom är vad som satt original.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment

      Working...
      X