Announcement

Collapse
No announcement yet.

C-lås problem Brava-01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • C-lås problem Brava-01

    Hejsan!

    Har igår blivit ägare till en 01 ans Brava. Tyvärr så fungerar inte c-låset på förarsidan. Ingenting händer när man vrider om nyckeln, däremot om man trycker ner knappen på förardörren från insidan så låses samtliga dörrar..

    Även bakluckan är det lite "problem" med.. Den går ej att öppna med nyckeln utan endast med "knappen" bagagelucksöppnaren på golvet inne i bilen.. Antar att detta hänger ihop med att nyckeln aldrig används för att öppna "skuffen" med..
    (Kan ju vara bra att kunna öppna den med nyckeln ifall wire till skufföppningen går av..)

    Vore jättetacksam om någon har något bra tips på dessa problem och vad det troligtvis beror på/ har varit med om liknande och kan säga hur de fixade dessa saker..

  • #2
    Hej

    Låset till bakluckan är ett klassiskt fel! Du kan testa med att bara rengöra låset med lämpligt medel (typ wd40) och har du tur så hoppar det igång. Själv så fick jag montera ner låset, rengöra allt noggrant och "massera" med nyckeln. När den kom igång igen så smorde jag låset och satte tillbaka det. Passa på och spruta in rostskyddsmedel i bakluckan när du har panelen nere.

    Problemet med centrallåset känner jag inte till, men mitt bästa tips är att plocka bort dörrsidan och ta en titt. Det är inte allt för svårt.

    Rekommenderar denna sida starkt: www.bravo-guide.co.uk
    Där finns mycket tips och reparationsguider.
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • #3
      Hejsan ett klassist fel på äldre fiat är att kablarna i dörrarna går av. inte bara fiat har rånat ut för det på andra märken.

      //anders

      Comment


      • #4
        Smörj upp alla lås ordentligt, "motionera" sen c-låset genom att försiktigt vrida nyckeln fram och tillbaks i förardörren. Har bilen larm eller öppnas genom att man använder en "larmdosa" så är det helt klart att låset kärvat ihop. Haft liknande problem med min Marea, som i princip är en Bravo/Brava.

        Bakluckan samma sak, spruta in WD40/5-56 etc, låt verka lite, sen kör du in nyckeln och börjar försiktigt vrida låset. Smörj mer, testa med nycken igen etc. Tog mig 5-10 minuter sen funkade allt perfekt.
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment

        Working...
        X