Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur justerar jag trumbromsarna på fiat 600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur justerar jag trumbromsarna på fiat 600

    Bromsarna låg på när jag köpte min fiat 600sl -74. Så jag tänkte att jag plockar ner det och kollar om det behövdes leas upp lite pga den har stått jätte länge i ett garage. När jag plockar isär bromsarna så märker jag att det är en ytterst underlig lösning på självjusteringen. Sitter en rund bricka som är fjäderbelastad som ska hålla den justerad. Grejen är när jag monterade tillbaka all försökte jag trycka in justeringen så gott jag kunde,men tyckte att det va svårt få in dom helt. Montera på trumman och det va inga problem tills jag skuva in stypinnen och bulten som ska hålla trumman på plats. När jag drar åt dom så går det jättetrögt dra runt trumman. Jag inser att jag gör fel men fattar inte vad. Så nu är jag tacksam för hjälp

  • #2
    Du kanske har en slitkant på trumman (om du inte svarvat av den) som ligger an mot de nya backarna.

    Comment


    • #3
      Jag har inte bytt backar bara haft isär bromsarna, finns inga kanter på trummorna

      Comment


      • #4
        Nu har jag ingen aning hur 600:an är konstruerad, men det är inte så att trumman inte riktigt är i rätt läge? Att du fått in lite smuts eller så mellan anliggningsytorna. Har den "bara en" bult som håller trumman på plats måste du kanske dra dit fälgen så trumman rätar upp sig.

        Betr. självjusteringen (fjäder/bricka) är det kanske samma typ som på Unon? Då pressar man bara ihop beläggen max vid montering, när du bromsar gör trögheten i brickorna/fjädern att beläggen bara går ifrån en aning... Billig självjustering som funkar rätt Ok.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Låter som samma fiffigt enkla självjustering som på bl.a. Fiat 126 och baktill på 127 och Lancia/Autobianchi A112. Funktionen går ut på att pinnarna i bromsskjölden glappar bara aningen mer i självjusteringens fjäderbelastade hylsor än vad som behövs för backarnas normala rörelse vid inbromsning. Allt eftersom backarna slits glider självjusteringen en bit i taget i backarnas ovala spår och därmed följer backarnas viloläge med i slitaget.

          Självjusteringen är förbaskat trög och det måste den vara. Jag brukar lägga en rejäl träkloss mot bromsbanden och slå med en liten handslägga så brukar självjusteringen återställas. Snällast är nog att såga till träklossen efter backarnas form. På mina skruttbilar brukar jag helt ogenerat slå med lillsläggan direkt på bromsbanden men det är inget jag rekomenderar då det lätt går flisor ur banden.

          Har man backarna lösa kan man lägga dem på ett stadigt underlag och knacka ut hylsorna med en liten hammare. Denna metod är nog lite mer kontrollerad än den förstnämnda och mer skonsam mot pinnarna i bromsskölden.

          Passa på att känna på hjulcylindrarnas båda kolvar medan trummorna ändå är av. Det händer lätt att en kolv kärvat fast med resultat att bromsarna fungerar men tar ojämnt. Utan att ha koll på detta blir man lätt galen då man ska fixa till bilprovningens anmärkningar och än värre blir det om EN kolv sitter fast på vardera sidan så det tar jämnt men för svagt.

          Om konstruktionen är snarlik den hos Fiat 126 måste man vara försiktig med centrummuttern framtill då den bestämmer lagerspelet! Man får absolut inte dra åt med kraft. Går det inte att stuka mutterns krage i precis rätt läge tror jag det är bättre med lite för stort lagerspel än inget spel alls. Byt muttern om den inte går att stuka fast säkert, med fötterna 40 cm innanför stötfångaren vill man inte att den lossnar!

          Baktill antar jag att trummorna sitter på ett flänsat nav med fyra bultar och där är det i så fall mindre känsligt.

          Är det alltså en spanskbyggd 600? Är den svensksåld eller importerad? Gissar att det inte borde vara något problem att få in en veteran från ett annat EU-land.
          Last edited by JohnA; 20 July 2010, 22:17.

          Comment

          Working...
          X