Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompressionstryck i en Panda 1000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kompressionstryck i en Panda 1000

    Hej,

    jag har blivit sittande med hyfsat kraftlös motor (156A.3000 eller om man så vill en 999cc) och funderar på vad som inte är som det skall.

    Motorn startar och tänder som den skall. Det är inga direkta missljud och den varvar vid gaspådrag, men saknar som sagt kraft. Mitt nästa drag blir att kolla kompressionen för att felsöka den vägen, men jag hittar inga uppgifter om kompressionstryck. Har brännt igenom min ex av Haynes ett antal varv och hittar bara kompressionsförhållandet, men inte trycknivåerna. Har också letat en hel del på forumet, samt det engelska, men även där når jag bara fram till förhållandet, men inte själva trycket typ ett min-max-värde.

    Är det någon som har en uppfattning av vad kompressionstrycket skall ligga enligt spec? Det borde röra sig om ca dryga 9 - 12/13 bar, men mer specifikt alltså?

    Hälsningar,

    Anders

  • #2
    Det viktiga är jämnt komp på alla fyra, själva värdet kan vara mätarfel och allt möjligt så häng inte upp dig på det.
    Säg att du har 10-9,5-10-10 så är det lugnt. Däremot 9-9-9-3 så är det antingen kolvringarna eller ventilerna på fyran. Om du får märkbart bättre tryck efter en skvätt olja i cylindern (typ 9-9-9-7) så är det kolvringarna.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej Per,

      Tack så jättemycket för snabbt svar! Skall bara en sväng till Biltema först och inhandla en mätare, så själva mätningen får väl bli ett eftermiddagsprojekt.

      Hälsningar,

      Anders

      Comment


      • #4
        Eftersom normaltrycket är 1 bar så blir det samma värden för trycket som kompressionsförhållandet. Vid 9:1 visar mätaren 9 bar osv.

        Värt att notera är att komressionsförhållandet i boken baseras på cm3 i cylinder och förbränningsrum medan den dynamiska komression som mätaren visar ofta blir högre beroende mätförfarandet. Står det 9:1 i boken kan du mycket väl ha 11 eller 12:1 på din mätare. När man mäter på det här sättet får man bara en hel/trasig indikering. Kvaliteten på mätaren är inte viktigt.

        Precis som Per skriver är det viktiga att cylindrarna är någorlunda lika, jag skulle säga att en cylinder får ligga max 2 lägre än de andra. Annars är det ett större fel.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          o om allt skiter sig med motorn har jag 2 st fungerande 1000 motorer ståendes här i linköping

          Comment

          Working...
          X