Announcement

Collapse
No announcement yet.

F127 framhjulslagerbyte i panik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F127 framhjulslagerbyte i panik!

    Hejssan fiatforumfolket! Så trevligt att jag hittade hit men dessvärre är mitt första ämne och inlägg skrivet i halv panik.

    Hur byter man framhjulslager på en Fiat 127? Imorgon (onsdag 20/7) ska jag till en verkstad som har hydraulpress med min löstagna hjulspindel. På den dåliga ritningen i Haynes-boken ser det ut som att lagret ska pressas UTÅT ur spindeln men det sitter en kufisk bricka i vägen mellan lagret och den yttre packboxen.

    Brickan liknar en tunn mutter då den är åttakantig på insidan. Om den är gängad, ligger löst eller är pressad kan jag inte se för all rost och kladdigt fett. Dessutom är packboxen i vägen.

    Jag vågar inte chansa på att packbox och bricka överlever när jag pressar ur lagret och bilen ska in på återbesök hos Bilprovningen nu på fredag... Om jag skadar något hinner jag inte få tag på nya delar.

    Så, hur gör man?

  • #2
    Verkar som att jag inte längre behöver hoppas på att någon förklarar för mig hur framhjulslagret sitter fast, men jag delar med mig av det jag upptäckt så kanske det är till nytta för någon annan:

    Den mutterliknande bricka jag talade om visade sig vara självaste packboxen. Jag chansade och mejslade sönder packboxen och såg att gummit var vulkat i plåtmuttern. Metallen var mjuk och då min bil rullat 27 av sina 29 år på saltfria Gotland enbart sommartid satt det heller inte fast så hårt.

    Det som orsakat min panik är att bilden på hjullagersatsen hos Mekonomen förvisso visar packboxen men där sedd från insidan. Jag fattade helt enkelt inte att det var en packbox...

    Eftersom min hjulspindel har så lite rost torde det gå lätt att gänga i den nya packboxen sedan hjullagret är bytt. Det enda som är svårt för hobbyverkstan är själva pressjobbet för lagret men där får jag låna en hydraulpress.

    Jag kan tänka mig att det går att bulta ur det gamla lagret med slägga och rejält mothåll. Ett nytt lager går säkert att montera utan press om man lägger lagret i frysen och spindeln i ugnen några timmar först och sedan knackar ihop delarna fort som sjutton innan det hugger.

    Comment

    Working...
    X