Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tvåcylindrig Fiat 127!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tvåcylindrig Fiat 127!

    Som ny i forumet men gammal som fiatälskare tänkte jag skryta lite över min tvåcylindriga Fiat 127 från 1981. Nu kommer säkert forumets kunniga att protestera och påstå att fiat aldrig byggt sådana bilar, men jag lovar att det är den fabriksmonterade motorn jag har i min bil!

    Bilen är inte lika pigg och kul att köra som med den vanliga samtida 1050cc OHC-motorn men den drar ca 15% mindre bensin.

    Nyfiken?
    Här är förklaringen:
    http://em34.mine.nu/OFFTOPIC_127downsizing/index.htm

    Utöver denna 127:a har jag tillbringat många mil i Fiat 126, både i originalskick och med lite större fiatmotorer. Roligast var min hemkonverterade turboladdade 126:a med 1050 Abarth stötstångsmotor från Autobianchi A112. Fiat 128 har jag också haft. En 127:a från -74 står på gården som reservdelsobjekt och framför garaget ligger resterna av en mycket rostig fiat 126. Inne i garaget har jag kvar min första bil, en 126:a som jag köpte 1984.

    På sätt och vis kan jag kanse räkna in den Lada Niva jag hade i mina fiat-erfarenheter då motorn mig veterligen härstammar från Fiat 124. En illa misshandlad Fiat 850 sportcupé har jag också haft på min gård ett kort slag som reservdelsdonator.

    Som sagt, fiat i blodet!

  • #2
    ca 1900 mil på två cylindrar! -Vad sägs om det? Själv trodde jag det roliga skulle ta slut efter högst 100 mil.

    Comment


    • #3
      Haha kul å läsa, välkommen in!
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Välkommen! Har läst om den på garaget!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Haha per, din 131 ser onekligen trång ut, faktiskt mindre än min 126:a som i sin tur nästan får plats i 127:an. Gissar att din 131 nästan går ner i ett av de nu lediga cylinderloppen i min 127:a! javascript:smilie('')

          Det får mig att minnas att jag för säkert 35 år sedan lekte i sandlådan med en oerhört häftig 128 rallycrossbil. Den hade varit en dyr raritet idag men sina utbytbara långdubbade framdäck och lortsprutslackade kaross.

          Hmm, sedan ett par år tillbaka har jag en fiat 500 och den skulle nog kunna leka ihop med din 131:a.

          Comment


          • #6
            Re: Tvåcylindrig Fiat 127!

            Originally posted by JohnA
            Som ny i forumet men gammal som fiatälskare tänkte jag skryta lite över min tvåcylindriga Fiat 127 från 1981. Nu kommer säkert forumets kunniga att protestera och påstå att fiat aldrig byggt sådana bilar, men jag lovar att det är den fabriksmonterade motorn jag har i min bil!

            Bilen är inte lika pigg och kul att köra som med den vanliga samtida 1050cc OHC-motorn men den drar ca 15% mindre bensin.

            Nyfiken?
            Här är förklaringen:
            http://em34.mine.nu/OFFTOPIC_127downsizing/index.htm

            Utöver denna 127:a har jag tillbringat många mil i Fiat 126, både i originalskick och med lite större fiatmotorer. Roligast var min hemkonverterade turboladdade 126:a med 1050 Abarth stötstångsmotor från Autobianchi A112. Fiat 128 har jag också haft. En 127:a från -74 står på gården som reservdelsobjekt och framför garaget ligger resterna av en mycket rostig fiat 126. Inne i garaget har jag kvar min första bil, en 126:a som jag köpte 1984.

            På sätt och vis kan jag kanse räkna in den Lada Niva jag hade i mina fiat-erfarenheter då motorn mig veterligen härstammar från Fiat 124. En illa misshandlad Fiat 850 sportcupé har jag också haft på min gård ett kort slag som reservdelsdonator.

            Som sagt, fiat i blodet!
            Haha, gillar verkligen din packning efter IKEA-besöket! Kul läsning!
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment

            Working...
            X