Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kostnad Kamremsbyte Fiat Marea 2,0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kostnad Kamremsbyte Fiat Marea 2,0

    Jag undrar över kostnad för Kamremsbyte Fiat Marea 2,0.

    Fiaten är i fint skick och gått inte mer än 15000 mil men att kamremmen bör bytas snart(byttes senast vid 10000 mil och 2006). Bilförsäljaren påstod att kamremmen ska bytas om tre år, men det måste ju ha varit ljug då jag har sett att bytesintervallet är 8000 mil eller 3 år.

    Nu har jag varit och pratat med min lokale mekaniker här i Karlstad som jag gått hos i många år och är mycket nöjd med och han ville ha för byte av kamrem och vattenpump(som måste bytas enligt honom) på fiaten totalt mellan 12000:- och 13000:-, han följde mekonomens prislista som rekommenderade att bara arbetet skulle gå på 9800:- plus materialet för c:a 3000:- Han rekommenderade när han hörde vad bilen kostade(köptes för 15000:- ) att vi kör bilen tills motorn rasar och lägger de pengarna på en annan bil

    Är detta rimligt, jag har hört att kamremsbytet på en sådan motor är svindyrt men har sett tidigare kostnad på mellan 7000:- och 8000:- (vilket vi hade räknat med när vi fick bilen) vilket är stor skillnad mot 13000:-

    Finns det någon annan verkstad i närheten av Karlstad eller möjligen Trollhättan som är bra och billigare.

    Det är synd att skrota bilen bara för att bytet är svinaktigt dyrt då den är mycket fin och motorn går som en dröm(stort leende på läpparna när varvräknaren går förbi 5000 rpm :-)

    /H

  • #2
    Marea kamrem

    "bytesintervallet är 8000 mil eller 3 år" som du skriver
    Ja då stämmer det ju, att den bör bytas nu, eftersom det gått 4 år, sen den byttes senast. Det är ju vad som kommer först, 8.000 mil, eller 3 år.
    Jag ser att du bor i Värmland.
    Nu har du ju en bit till Torsby från Karlstad, 10 mil. Men inte värre än att du kan kolla med Biltjänst i Torsby, vad de skall ha, för att göra ett byte av rem, rullar, vattenpump. Kanske det även finns balansaxelrem på denna motor - - vet ej - -
    Denna verkstad i Torsby, har tidigare sålt och servat Fiat och Peugeot. Men de har minskat ner lite på verksamheten nu, men har väldigt många norrmän som kunder.
    Du når dom på 0560-10573

    //R//
    //R//

    Comment


    • #3
      fel, det är 8000mil eller 5år som gäller. Autoalfa i göteborg gör jobbet för ca 6000 och Tony här på forumet likaså (skövde).
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tack för svaren, jag ska kolla upp det där med både torsby och göteborg. 6000:- låter ju väldigt bra.

        Jag glömde att skriva att det är en -99 som det handlade om.

        Vi hade en passat -96 tidigare som vi oxå bytte kamrem på och det gick på c:a 2000:- med samma mekaniker som vill ha 13000:- för fiaten så det var väldigt stor skillnad.

        Min lokala mekaniker visade mig vad som stod i mekonomens databas om bytesintervall och där stod det 8000 mil eller 3 år(och de måste väl ha fått infon från fiat), men det skakade han bara på huvudet åt och menade att det var löjligt kort, så man måste väl kunna följa 5 års gränsen(som jag sett flera har skrivit här på forumet och möjligen gällt tidigare?!) antar jag.

        Comment


        • #5
          Ja, kollar du i din Fiat servicebok tror jag det står 12000mil, som exempel. Stor säkerhetsmarginal alltså.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Är det 6000kr för själva jobbet eller 6000kr för jobb+material?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              12.000 mil var de första rekommendationerna, som också angavs från Fiat.

              Men sen, efter ett otal kamremsras, så gick det ut servicemeddelande, att intervallen skulle ändras till 8.000 mil
              Jag har t.ex fått meddelande om detta som privatperson, både från Alfa och Fiat. Fast att bilarna inte köptes av mig, när de var nya.

              Och det är väl bättre att byta "lite" oftare, så att man har lite marginal.
              Visst är det dyrt, det är jag den förste att erkänna. Men vad kostar ett haveri. Så det gäller att jämföra priser hos olika verkstäder.

              Grannens Renault Megane 03 brakade kamremmen på förra veckan. Bilen hade rullat 14.00 mil. Förra bytet gjorde hon vid 8.000 mil. Nu blev det en nätt liten kostnad på 28.000 :-
              Nästan hela bilens värde

              Man får hoppas att fler biltillverkare går över till kedja, så man slipper detta elände med så stora kostnade med kamremsbyte.
              //R//

              Comment


              • #8
                Originally posted by Rolando
                Man får hoppas att fler biltillverkare går över till kedja, så man slipper detta elände med så stora kostnade med kamremsbyte.
                Inte om man tänker på Mercedes gigantiska problem de haft med sina kedjesträckare t.ex., finns nackdelar/fördelar med allt.

                Freddan, 6000 menade jag inkl allt. 6200 är det på Coupen på Autoalfa, och den ska vara knepigare än Marean. Men Tony är nog ännu billigare.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Nej vissa har ju inte lyckats så bra.
                  Mercedes har ju även haft problem med rosten också. Så inte är det samma Mercedeskänsla som förr.

                  Min hovmekaniker (för det har jag en) har en Nissan Sunny 1,6 -95 som nu närmar sig 30.000 mil. Går tyst och fint som ny.

                  En av gammelalforna jag har, med 2,0-motorn -86, har till dags dato rullat 37.400 mil med samma kedjor (dubbelkedjor)

                  Så det är som med livet. Det finns ljusa och mörka dagar.

                  Därför behöver vi en liten historia att fundera på. För vart har denna lärarinnan fått sin utbildning.............

                  På besök i första klass

                  En fröken i första klass berättade för klassen att hon är ett AIK-fan. Hon bad de elever som också är AIK-fans att räcka upp handen. Barnen var inte riktigt säkra på vad en AIK-fan var, men eftersom de ville vara som sin fröken så viftade snart barnen ivrigt med sina armar. Det vill säga, nästan alla barnen: En flicka, Lisa, satt i sin bänk och rörde inte en min.

                  Lärarinnan frågade varför hon valde att skilja sig från mängden. "För att jag inte är ett AIK-fan," svarade Lisa.

                  "Vad är du då?", frågade fröken.

                  Flickan svarar med stolt röst: "Jag är en Leksand-fan såklart." Lärarinnan blir förvånad och samtidigt lite irriterad. Hon frågar Lisa varför hon är ett Leksand-fan. "Tja, min mamma och pappa är Leksand-fans, så jag är ett Leksand-fan också."

                  Lärarinnan blev nu arg. "Det är ingen orsak!" säger hon med hög röst. "Om vi säger att din mamma var en dåre, och din pappa också var en dåre. Vad skulle du då vara?"

                  Lisa funderar en stund, och ler sedan: "Jaa, då skulle jag vara ett AIK-fan."
                  //R//

                  Comment


                  • #10
                    Jag har bara gott att säga om Autoalfa. Det är en riktig verkstad!
                    Anledningen till det enorma beloppet för kamremsbyte på 5:an är att motorn måste lyftas ur. Det påstår i alla fall Fiat själva och det rättar sig alla "verkstäder" efter, utom Autoalfa som KAN byta remmen bara genom att lossa motorfästerna och flytta motorn några cm i sidled. Sen har de antagligen bytt rem på ett antal bilar genom åren och därigenom lyckats korta ner tiden ytterligare för bytet. De flesta andra verkstäder verkar aldrig ha gjort ett kamremsbyte på 2.0 5'an när man frågar.
                    Sen har vi det är med vattenpumpen. Den drivs av kamremmen och skulle den skära så blir det samma effekt som ett kamremsbrott dvs ventilsallad. Om pumpen skulle börja läcka så är det samma kostnad som vid kamremsbyte för att byta pumpen. Därför byter alla "verkstäder" vattenpump också för att vara på säkra sidan - Oavsett om det behövs eller inte.
                    Detta är inte unikt för Fiat. Andra bilar med denna konstuktion har samma problem. Det byts massor med vattenpumpar i onödan och kunden får glatt betala. Jag tillhör skaran som intet ont anande lämnat en bil (Peugeot 605) på morgonen för kamremsbyte. Sen ringer verkmästaren ett par timmar senare och följande dialog utspelar sig:
                    - Vi måste nog byta vattenpump också.
                    - Varför då.
                    - Den läcker.
                    - Jag har aldrig märkt att vattennivån har minskat.
                    - Nja, det är lite fuktigt. Det är ditt beslut, men om pumpen går sönder så kostar det lika mycket som nu att riva kamremmen.
                    - Suck, ja men byt då!
                    Därför frågade jag när jag lämnade Marean på Autoalfa.
                    - Brukar ni byta vattenpump.
                    -Nä men vi känner på den. Om den känns glapp så byter vi föståss, men hittills har vi inte bytt en enda vattenpump.
                    Alltså en RIKTIG verkstad som inger förtroende.
                    Dessutom fixade de ny olja, filter och nya stift för en löjligt liten summa jämfört med vad en service skulle kosta på en annan FIAT-verkstad.
                    Det lönade sig för mig att ta ledigt och köra ner till Göteborg (70 mil ToR) och låta Autoalfa göra jobbet jämfört med att lämna bilen till närmaste auktoriserade verkstad hemmavid.
                    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                    Comment


                    • #11
                      Exakt!
                      Bra skrivet.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Nu har jag kollat runt lite grann på kostnad. En autoexpert mekaniker som jag ringde fick se att autoexpert rekomenderade 10 h för bytet vilket han tyckte lät vansinnigt högt. Men när jag åkte förbi med bilen för att han skulle slå en titt på den så skakade han bara på huvut och muttrade italienska bilar... Dock skulle han kolla upp med en kompis som kunde fiat om motorn gick att skjuva åt sidan.
                        Som mikpa påpekade och som jag sett nånstans tidigare så är det så vansinnigt trångt att motorn måste lyftas ur om man är ovan med denna bilkonstruktion.

                        Jag ringde även biltjänst i torsby som rolando tipsade om och jag tappade hakan när den mekanikern sa deras prisförslag, runt 4600:- -> 4700:- ville de ha för bytet utan vattenpump och en 600-700 extra om vattenpump oxå ska bytas. Väldigt stor skillnad mot 12000-13000:- så tack så mycket för det tipset Rolando :-)
                        Dock funderar jag hur det företaget är rent kvalitetsmässigt, är det någon som har erfarenhet av dem? Anledningen till att jag frågar är att jag råkat ut för så många klantiga mekaniker så jag vill undvika dem till möjligaste mån.

                        Personligen förstår jag inte hur man kan konstruera bilar där motorn måste lyftas ur (normalt sett) för ett kamremsbyte, hur tänkte konstruktörerna på fiat egentligen där. Eller var det sent en fredag em som de satt med det och ville hem så snabbt som möjligt?!
                        Dock verkar det hända att bilföretagen har rent vansinniga servicepriser, läste i senaste teknikens värld om Renault Clio där en 12000 milaservice som även inbegriper kamermsbyte kostar c:a 22000:- ?!?!
                        Tror inte att jag ska skaffa en sådan bil, man kanske måste köpa bil i framtiden efter dess service och reparationskostnader?!

                        Hursomhelst. tack för tipsen
                        /H

                        Comment


                        • #13
                          Man tänkte nog att priset skulle kunna hållas lite lägre, sedan att det bara behövde göras var 12000e mil (som det står i instruktionsboken).
                          Detta gällde endast 5-cylindriga "top-of-the-line" versionerna, där man som kund kanske jämför med vad en BMW/Audi/Alfa Romeo skulle ha kostat i service (minst lika mkt).
                          Last edited by per; 24 August 2010, 21:31.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            kamremsbyte

                            Jag har aldrig hört något speciellt negativt om Biltjänst i Torsby.
                            Ibland kan det ta lite lång tid för dom, och det kan ta tid att få fram rätt delar. (Stället ligger ju inte spediellt centralt) Så det är väldigt noga, att de får alla detaljer om bilen, vid prisförfrågan. Men detta fås ju också fram, i och med regnr.
                            De är alltid glada när jag kommer, för jag har i de flesta fall delarna med mig, det som skall bytas, + en kaffelängd.
                            Men timpriset är lågt, om man jämför andra. De har mycket låga omkostnader i form av lokaler och dyligt. Inget flaschigt där inte.

                            Och gör man dåliga jobb ute på landsbygden, då blir man inte långvarig i branschen. Och de (bröder) har ju haft verkstaden i minst 30 - 35 år.
                            Den yngre av dom, är svensk mästare i pistolskytte, flera gånger om. Han har deltagit ute i Europa, och tagit flera medaljer.
                            Men det har ju inget med bilverkstaden att göra, men det är som sagt bra människor att ha att göra med.

                            De har ju sålt en hel del Fiat och Peugeot under årens lopp. Bl.a. min Steyr Puch Panda 4x4 är levererad av dom. De sålde många 4x4 Men sen blev det så många krav, för att få vara auktoriserad, både från Fiat och Peugeot, så då blev de allbilsverkstad i stället.

                            Jag personligen tycker nog att du ska byta vattenpumpen, och alla remmar, på samma gång.
                            //R//

                            Comment

                            Working...
                            X