Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto kamremsbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto kamremsbyte

    Dags att byta kamrem på punton, tid bokad hos AR-bil.... Så jag undrar om man skall byta spännrullar och massor av annat på den också samtidigt som på Coupen?
    Bör man dessutom göra en stor-service av hela motorn, m.a.o. kolla ventil-spel och annat (vet inte riktigt vad de gör...) samtidigt, eller kan man vänta med det till nästa service där allt det där ändå ingår? Har lite ont om de där svåråtkomliga papperslapparna alla vill ha, coupen skall ju också ha kamremsbyte till sommaren så det är sparlåga på det mesta just nu, men man vill ju inte spara in på fel saker :-(
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Byte av rem på Punton 8v och ev. koll av ventiler görs på ca: en timme. Så vida det inte är en Turbo.
    Spännrullen är inte så våldsamt dyr, så jag personligen hade nog bytt den. Men med remmen av så brukar men lyssna och känna på lagret, så i behov så talar verkstan om att den måste bytas ut. Öh, hoppas jag att dom gör. Så gör vi i alla fall.
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Får väl lita på att de säger till om man behöver byta spännrulle m.m. i så fall. Fast om det inte kostar så mycket kan man ju lika gärna byta den, annars skär väl lagret på väg därifrån.... lagen om all djävlighet.... :-D
      Tror att de räknar med 2 timmars arbete, fick ett pris på ca 3000 för servicen.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        2 tim för hela servicen låter OK!
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          på tal

          om byte.

          Czappa du kan väl Pm:a mig om lite info angående en 8000 mils service på en 20v turbo.

          bor en bit från olofström men kasnke kan vara värt att köra en bit.


          Hör av dig om du får tid.


          MVH
          före detta coupe trimmare
          pimpig cadilacc deville
          Sv1000s C-Ö

          Comment


          • #6
            Kommer med info ifrån oss. Är fn. hemma med ryggskott så du får vänta lite med infot. Okej?
            Undrar bara lite om du vill ha en fullständig 8000 service? I det ingår b.l.a. demontering bromsar runt om för rengöring och smörjning av dito.
            Hur gammal är din bil? Broms och kylvätska ska ju bytas vart annat år (enl. serviceprogram) men vi har sträckt oss till vart tredje år. Har du fått antipollenfiltret bytt vid senaste servicen?
            Har nämnligen hört att det slarvas en hel del med det.

            Berätta lite vad du vet om din bil, det underlättar mycket för mig.
            Fiat 500
            Fordson Super Dexta -64
            Kawasaki Z1A
            Kawasak GPz1100A2
            Suzuki Grand Vitara -11
            Suzuki T500R

            Comment


            • #7
              lite info

              vad som bytts vid senaste 6000 mils service.


              och vad som ingick.


              Miljöavgift
              oljefilter
              motorolja
              packning
              spolarvätska
              torkarblad
              bromsvätska.

              detta var den 2002-01-22 och blev en total kostnad av 2197kr.

              bilen är en -99 med 7238mil på nacken.

              har sen i höstas red dot belägg runt om. och skivorna var helt okej. även oljan har bytts i slutet av somras.

              tror inte en rengöring av det krävs.

              Skulle egentligen kunna be någon av mina bekanta som jobbar med bilar att försöka sig på bytet men då lär det ta flera dagar att komma på vad som skall flyttas och ja du vet resten själv.

              dessutom så vill jag gärna ha den stämpeln i min service bok


              vad är det som bytas vid kamremsbytet?

              och har även hört att det i några firmor kan löna sig att göra bytet och servicen på två separata tidpunkter (men det kan väl ändå inte stämma) läste det på nått forum nånstans.

              i vilket fall som helst så är jag superglad om ni skulle vilja ge mig lite mer info. ni får gärna ta det genom PM eller mail.

              mujom@spray.se
              0704-444394

              MVH

              Mujo M
              före detta coupe trimmare
              pimpig cadilacc deville
              Sv1000s C-Ö

              Comment


              • #8
                Då inriktar jag mig på motorn och pollenfilter. Hur är det med luftfiltret, har du original? Det kan ju vara så att spännrullen eller vattenpumpen är dålig och då bör det bytas ut. Annars är det ju tokigt då samma jobb måste göras om igen. Troligtvis är allt okej men man vet ju alldrig som sagt var. Självklart gör jag inget utan att jag har kontaktat ägaren och beskrivit ev. fel/bekymmer.
                Hur är det med kamomställaren? är den ok?

                Men men ... mellan tummen och pekfingret så hamnar det mellan 4 - 6000:- skulle jag tro. Du kommer att få ett exaktare pris av mig lite längre fram.
                Fiat 500
                Fordson Super Dexta -64
                Kawasaki Z1A
                Kawasak GPz1100A2
                Suzuki Grand Vitara -11
                Suzuki T500R

                Comment


                • #9
                  jag kör

                  med Öppet Kn som jag tvättar själv så det behövs inte.

                  med risk för att låta helt bakom flötet vet ej vad den gör hur den är eller vad det är för nått när deet gäller kamomställaren.


                  är det kanske en campulley tyP? där man justerar?


                  ingen brådska. hör av dig ha r ju några mil kvar
                  före detta coupe trimmare
                  pimpig cadilacc deville
                  Sv1000s C-Ö

                  Comment


                  • #10
                    Till er alla så är det 8000 mil ELLER 4 år som gäller som intervall för kamremsbye för Fiat/Alfa. Och INGET ANNAT. Själv åker jag på byte av kamrem på min HLX nu till sommaren efter 6000 mil. Bilen är en -99a. Det är mer jobb på min än coupen. Suck!

                    Mojo.. luftfiltret skippas i ditt fall.
                    Kamomställaren sitter i änden närmast transmissionshjulet på insugningskammen och har till uppgift att ändra på insugningstiderna vid olika varvtal. (variabel kamaxel)
                    Hur märker man om den börjar bli dålig? Jo...
                    Det knackar ganska illa när man startar en kall motor men tystnar ganska snart, det är det vanligaste fenomenet och en riktigt dålig knackar hela tiden.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment


                    • #11
                      kamomställare...

                      sitter det en sådan på PuntoGT också? Min går illa när det är kallt, blev bättre efter att jag kopplat bort batteriet nyss dock, så jag antar det? Är det en dyr historia?
                      Om det nu är 4 år eller 8000mil så är jag nog glad att kammen inte gått ännu, 7 år gammal....
                      Man lär sig något nytt varje dag :-)
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        hmm

                        ingen aning faktiskt mycket möjligt att min är dålig. det jag allltid trott var en spricka i grenröret kanske är en dålig kamomställare.?

                        hörs när man tänder bilen sen så tynar det bort lite.
                        fast är kvar ändå sen när man kört fast i lite lägre ljudnivå.
                        före detta coupe trimmare
                        pimpig cadilacc deville
                        Sv1000s C-Ö

                        Comment


                        • #13
                          Nix Punto turbon har det inte.

                          Det är mer en regel än undantag att det finns en grenrörsläcka på 5cyl turbomotorn.
                          Byt till extraktor, men det kostar!
                          Fiat 500
                          Fordson Super Dexta -64
                          Kawasaki Z1A
                          Kawasak GPz1100A2
                          Suzuki Grand Vitara -11
                          Suzuki T500R

                          Comment


                          • #14
                            czappa

                            är nog en spricka jag har för att när den är kall och jag tänder bilen så kan jag känna lite avgaslukt under huven.

                            sen så låter det heller inget om jag itne gasar.


                            så kamomställaren är nog okej den oxå.

                            men det kommer du ju märka

                            MVH

                            höres förhoppningsvis.
                            före detta coupe trimmare
                            pimpig cadilacc deville
                            Sv1000s C-Ö

                            Comment


                            • #15
                              fick grenrör bytt nyligen, den blev väldigt mycket tystare på tomgång

                              knackade lite skumt förut .. vet inte varför, men med acn på lät den alltid skumt på tomgång, om jag inte tryckte ner kopplingen, för då blev den tyst (?) men nu är den somsagt tyst
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X