Announcement

Collapse
No announcement yet.

Croma: Slav- eller huvudcylinder paj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Croma: Slav- eller huvudcylinder paj?

    Köpte en Croma turbo häromdagen. Kopplingspedalen ligger löst mot golvet och är helt slapp. Det borde vara antingen Slavcylindern eller huvudcylindern antar jag? Om inte någon slang är läck förstås. Ska givetvis riva skiten och kolla, men tänkte bara se om någon har erfarenhet av detta problem och kanske känner igen sig så jag får försprång..

  • #2
    croma

    Hejsan
    Jag har haft 2st cromor en -88 den andra -89 båda hade vajer men var in och tittade i en snabblista från -92 verkar det som att den är olje styrt.

    ha en trevlig dag.
    Anders

    Comment


    • #3
      Jasså? Jag trodde det var hydralisk även på dessa.. Då kanske vajjern har gått då.. återstår att se..

      Comment


      • #4
        Croma turbo har hydralisk

        Börja med att lufta systemet
        /Peter

        Comment


        • #5
          På min Croma pajade kopplingen från en dag till en annan. Då var det kopplingscylindern som gick sönder. Bilen var en 94 v6
          Christian

          Kör nu:


          I garaget:

          Comment


          • #6
            Japp, såg idag att den har hydralisk. Lufta via slavcylindern då va?

            Vilka symptom fick det när kopplingscylindern var paj? Samma sak med att pedalen blev helt lös?

            Comment


            • #7
              Japp, finns en luftningsnippel på slavcylindern

              Kan du pumpa upp tryck?
              /Peter

              Comment


              • #8
                Samma sak som du beskriver, pedalen låg på golvet, helt lös. Jag köpte en ny cylinder och luftade via nippeln på cylindern. Tog kanske tjugo minuter.
                Christian

                Kör nu:


                I garaget:

                Comment


                • #9
                  Fyllde på behållaren, luftade via slavcylindern och efter ett tag blev det tryck i pedalen. Men misstänker att det pysläcker någonstans ifrån.. Antagligen det som gjorde att behållaren tog slut i första taget.. Men inget synligt än så länge.. Ny slavcylinder kostar 342 kr på Meca..


                  by the way.. verkar vara riktigt svårt att hitta billig sänkningssats (fjädrar och stötdämpare) till äldre Croma? någon som har några utomlandstips, typ butiker i tyskland eller england?
                  Last edited by busta_rhyme; 23 September 2010, 12:32.

                  Comment

                  Working...
                  X