Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hasplåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hasplåt

    Jag har en Fiat Bravo HGT 2.0 -96. Hasplåten eller plasten under motorn saknas. Kan man vara utan den? Vad händer om man tvättar bilen med underredsspolning? Likaså saknas kåpan över kamremmen. Måste den finnas där?

  • #2
    Kammremskåpa skyddar så att grejer inte kommer emellan rem och remhjul, hasplåt är bättre än plast men behövs inte.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Motorplastskölden håller rent i motorrummet och sänker bensinförbrukningen också.

      Comment


      • #4
        Kamremskåpan ska du nog sätta på. Sätter sig något mellan rem och hjul så kan det sluta med totalhaveri

        Å givetvis ska du ha plastskyddet under motorn.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Hasplåt

          Tack för råden men det blir jag inte mycket klokare av. En säger att plåten under motorn inte behövs och den andra att den ska vara där? Kan man vara utan och vad händer när man tvättar bilen med underredsspolning. Blir hela motorn sur? Har alla bilar skydd under motorn?
          Monica.

          Comment


          • #6
            Re: Hasplåt

            Originally posted by Monica
            Tack för råden men det blir jag inte mycket klokare av. En säger att plåten under motorn inte behövs och den andra att den ska vara där? Kan man vara utan och vad händer när man tvättar bilen med underredsspolning. Blir hela motorn sur? Har alla bilar skydd under motorn?
            Monica.
            Hej Monica,

            Du behöver nog inte oroa dig för underredesspolning när det gäller täckkåporna under bilen (misstänker att de är plast och inte plåt), mina gamla Saab har inte haft några täckkåpor, och för de flesta äldre bilar gäller samma sak. Och underredesspolning är inget nytt begrepp (även om jag aldrig använder automattvättar).

            Fördelarna är som sagt vad dels aerodynamiskt, med täckkåpor/sköldar under bilen så får du mindre turbulens och därmed lägre bränsleförbrukning. Dock med någon procent så det handlar inte om stora siffror. Den andra fördelen är att motorn skyddas ifrån smuts och vägsalt. Naturligtvis är det svårt att säga vad det betyder i slutändan, men visst borde det betyda bättre livslängd på det som finns under motorhuven.

            Allt handlar om avvägning dock, och du tjänar förmodligen mer på både livslängd och bränsleförbrukning om du servar din bil kontinuerligt enligt serviceboken. Om du är osäker på servicehistoriken skulle jag lämna in den för storservice. Och även kamremsbyte är viktigt att ha koll på, när är det gjort sist? Går kamremmen av så kommer motorn förmodligen att rasa och kamremmen har en begränsad livslängd. Värt att tillägga är att kamremsbyte är som bilförsäkringar, och det kan skilja sig väldigt mycket beroende på vart du vänder dig. Därför kan det vara bra att kolla runt och även kolla efter lite tips här.

            Och då kommer vi in på kamremskåpan. Kamremmen är oerhört vital och som herrarna skriver ovan så vill du inte att några grejer ska komma emellan och orsaka problem. Dessutom lär en kamrem som är oskyddad ha kortare livslängd än en som sitter skyddad under en kåpa.

            Så jag skulle iaf skaffat mig en kamremskåpa ifrån skroten (finns ingen där, prova tyska Ebay). Ifall du går bet kan du alltid kolla med Fiat, ibland är reservdelspriserna humana... Och får du tag på en billig täckkåpa för bilens underreda någonstans så skadar det inte att sätta på den.

            Lycka till!
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment

            Working...
            X