Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorbyte Tipo 2.0 sedicivalvole-92

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorbyte Tipo 2.0 sedicivalvole-92

    Gokväll..! Så har man släpat hem en bil till..! Har sedan tidigare en Tipo 2.0 sedicivalvole stående som jag skulle få i bruksskick men det har inte dykt upp några billiga delar på Tradera..men nu dök det upp en hel bil på Blocket. En kalasfin -92:a med nytt avgas,nästan nya däck och som ny inv. 1 ägare senaste 10 åren.Massor av kvitton på service mm men man missade en liten sak...kamrem!! Alltså ventilsallad..! Är det knepigt att byta motorn? Ser trångt ut!! Eller ska man bara flytta över toppen från den andra bilen? Någon som provat?? Tacksam för tips! Mvh Morgan
    captainmorgan

  • #2
    Det är samma setup och motor som Coupen 16v/vt och gamla Deltan. Att byta topp är hanterligt garagemeck. Byta motor kanske är väl billigare eftersom du inte åker på att köpa massar reservdelar men inte värt arbetstiden och slitet, skulle jag säga.
    Å andra sidan, börja med att lyfta kamkåporna och kolla så alla lober är fina i den "hela" motorn annars kommer du tvingas plocka ihop delar från båda.
    Min röst går för att transplantera toppen. Kostnaden är packningar 2-3000 kr och nya topplocksbultar 3-400 kr.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Å andra sidan är det väl stor risk att även kolvar är skadade/har märken, så jag skulle rösta på motorbyte..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Det syns när man lyfter toppen. Men det är inget kul att lyft ur hela motorn...
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Motorbyte Tipo 2.0 sedicivalvole-92

          Det var ju klara besked...javascript:smilie('')!! Den hela motorn har jag kört 25 mil hem och efter att ha rensat ur stålullen ur bakersta röret på ljuddämparen gick den som ett troll! Den ryker inte, startade på första försöket utan tjafs efter en månads stillestånd i 15 minusgrader i vintras så den är nog frisk. Den har gått 14000 mil, har ny rem och dessutom sitter det en ny koppling i den bilen. Den bilen har fått service regelbundet ända tills jag köpte den.. Den med ventilsallad är också väldigt välservad och så men frågan är hur kolvarna ser ut..! Motorn är väl den identisk med den som sitter i coupen. En kompis har en coupe-94 som man kört med för lite olja och motorn sitter stenhårt. Borde väl kunna använda en del delar till den från resterna av den överblivna Tipomotorn? Jag lutar nog åt ett motorbyte trots allt. Någon har ju fått dit maskinen en gång i tiden.. Sen en annan sak... handskfacksluckan på båda bilarna är klibbig. Hela luckan alltså, den ena försedd med hundhår också..är det standard? (Inte hundhåren alltså!) Dålig plast eller?
          captainmorgan

          Comment


          • #6
            Väldigt vanligt att underbara trevliga "Bilrekondare" kört loss totalt med Armor All på all interiörplast vilket ger fett överallt. Hemmapulare gillar oxå armorall överlag. Det är en sjukdom!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Re: Motorbyte Tipo 2.0 sedicivalvole-92

              Originally posted by captainmorgan
              Det var ju klara besked...javascript:smilie('')!! Den hela motorn har jag kört 25 mil hem och efter att ha rensat ur stålullen ur bakersta röret på ljuddämparen gick den som ett troll! Den ryker inte, startade på första försöket utan tjafs efter en månads stillestånd i 15 minusgrader i vintras så den är nog frisk. Den har gått 14000 mil, har ny rem och dessutom sitter det en ny koppling i den bilen. Den bilen har fått service regelbundet ända tills jag köpte den.. Den med ventilsallad är också väldigt välservad och så men frågan är hur kolvarna ser ut..! Motorn är väl den identisk med den som sitter i coupen. En kompis har en coupe-94 som man kört med för lite olja och motorn sitter stenhårt. Borde väl kunna använda en del delar till den från resterna av den överblivna Tipomotorn? Jag lutar nog åt ett motorbyte trots allt. Någon har ju fått dit maskinen en gång i tiden.. Sen en annan sak... handskfacksluckan på båda bilarna är klibbig. Hela luckan alltså, den ena försedd med hundhår också..är det standard? (Inte hundhåren alltså!) Dålig plast eller?
              Ifall luckan är lackad med en plastlack så finns det bra exempel på att lacken bryts ner och blir klibbig med åldern. Min flickväns föräldrars tio år gamla Golf ser förjävlig ut efter att lack har släppt på bla dörrhandtag.. Volvo har haft stora problem med "softlack" som släppte och blev klibbig för ett antal år sedan, särskillt på varma marknader.
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Inte Tipo, bara hårdplast där.
                Fönsterputs + trasa!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Klibbig plast

                  Det verkar vara standard på dessa bilar.
                  Har själv en Tipo 2,0 och jag har tidigare här på sidan, tagit upp detta med klibbig plast.
                  T.om. armstöden på dörrarna är klibbiga, så jag brukar tvätta med såpa, då går det ett tag, innan de blir klibbiga igen.
                  Och vad jag vet, så är inte min bil tvättad med vinylglans......
                  Det tråkigaste är ju att allt damm liksom fastnar i klibbet, och det ser inte fräscht ut. Men å andra sidan, så bli bilen städad lite oftare....
                  Men min UNO som jag hade, drabbades inte av samma problem.
                  //R//

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror det är mjukgörare i vissa plastdetaljer som inte är kemiskt stabila.

                    S.k. gummerad plastfinish.

                    Comment


                    • #11
                      Det har nog funnits lite utveckling faktiskt. Båda 2.0 16v är från -92 och där är plasten klibbig, men endast handskfacksluckan -inget annat. Rensade en Tipo-95:a från lite bra å ha och där var luckan som den ska. Eller så blir den klibbig inom 2-3 år kanske..javascript:smilie('')
                      captainmorgan

                      Comment


                      • #12
                        Plast

                        Min är också från -92 Men Uno´n var också en 92:a men aldrig klibbig. Det enda på Tipo´n som inte är klibbigt, det är facket ovanpå instrumentbrädan, för glider allt runt hur som helst.

                        Det är nog Rysk plast i Tipon *L* Har en bekant, äldre dame, som kör Lada 2105, och den är klibbig............ (inte damen)
                        //R//

                        Comment

                        Working...
                        X