Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorn hackar vid högre varv Fiat 127 903cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorn hackar vid högre varv Fiat 127 903cc

    Hej.
    Jag har ett konstigt problem som har uppstått efter toppacknigsbytet.
    Motorn startar fint på choken när den är kall, men sen efter ca 1 mils körning börjar motorn vid belastning hacka, och fortsätter man belasta blir det sämre och sämre tills motorn dör.
    Man kan behöva ge lite choke för att senarelägga fenomenet.

    Det sitter två skruvar på fögasaren, den ena är väl till gaslänkaget men den andra vet jag inte vad den är till för.
    Sen sitter det även ett hårdlött rör på förgasaren som jag inte vet syftet.

    Jag har bytt fördelare, rotor, tändspole från biltema samt tändstift men det verkar inte hjälpa. Tändkablarna ser hela ut.

    Kan det vara smuts i förgasaren?

    Jag är mycket tacksam för råd och tips.

    /John
    Last edited by westling; 7 October 2010, 19:23.

  • #2
    Låter som den får för lite soppa eftersom den går bättre om du chokar. Står ventilerna helt rätt? Kolla stiften. Är de vita får den för lite soppa, men för att kolla det måste du slå av tändningen när motorn hackar och skruva ur stiften.
    Hellre en bil som krånglar ibland, än en som alltid är ful.

    Comment


    • #3
      Justdet... det är nog blandskruven du menar. Sitter långt ner på förgasaren med en fjäder. Skruva för hand till botten. Skruva ut 1,5 varv. Där är grundinställningen. Starta motorn och varmkör. Skruva in skruven långsamt tills den börjar gå orent, backa tillbaka en aning tills den går rent igen. Där har du perfekt blandning.
      Hellre en bil som krånglar ibland, än en som alltid är ful.

      Comment


      • #4
        127:an som jag hade gick också märkligt. (1050cc) Där var förgasarfotspackningen lite halvrutten och läckte när den var kall, det gav ganska märkliga fenomen. Kanske värt att kolla?
        Har: Fiat Panda 1,2 69 HP -14, Fiat 124 SC -75.

        Har haft: Fiat Punto 60s -00, Fiat 127 Comfort -83, Fiat 128 3P -79, Alfa 75 2,0 -86, Alfasud Ti -75. Plus en massa annat oitalienskt såklart

        Comment


        • #5
          Tackar!
          Jag hittade felet, det var visst fjädern till soppapumpsarmen som var kärv. Armen i soppapumpen gick inte riktigt tilbaka.

          Comment


          • #6
            Är det nån som förresten vet var man hittar nya styrleder till en sådan bil?
            Beställde från mekonomen men de var för långa.

            Comment


            • #7
              styrled

              Hejsan
              Prova att söka på www.widik,se dom kan ha är trevliga att ha att gör med.

              Anders

              Comment


              • #8
                Instämmer om förgasarmisstankarna, mest som en ursäkt för att skriva i tråden och påpeka att också jag heter John och har en 127:a! Jag menar, vad är oddsen för det?

                Jag känner egentligen den lilla stötstångsmotorn bäst (903/965/1050 Abarth) men min 127:a har 1050 OHC-motorn.

                Hur som helst får jag spader på gången i min motor, när den är varm smårycker den på mellangas i lägre farter men går helt jämnt över 70 km/h. Det är förvisso en del special med mitt maskineri men det tar jag i en annan tråd. Redan innan ombyggnaden hade motorn samma otyg för sig som i 50 km/h är riktigt irriterande. Jag har sedan dess bytt förgasare men just det fenomenet är kvar.

                Jag hade en 903:a bak i min fiat 126 då jag var busgrabb och den motorn hade väldigt ojämn tomgång. Motorn hade också bra och dåliga dagar. I övrigt gick motorn hur fint som helst. Med tiden bytte jag till en 1050 Abarth (samma stötstångsblock, inte OHC-motorn) som jag turbokonverterade och fick ett sjuhelsikes drag i, men också där hade jag stundtals eländig tomgång. Så efter ett par år slog det mig att jag hade flyttat över fördelaren från den första 903-motorn...

                Det visade sig vid en närmare titt att fördelarens centrifulgalregulator var illa sliten och att returfjädrarna inte klarade att göra sitt jobb. Tändförställningen fastnade således ibland i mellanvarvsläget. Jag bytte fördelare och tomgången blev helt jämn.

                Glapp i fördelaren kan yttra sig på flera olika sätt. Är lagringen slut kan axeln svaja och kanske kan det i viss mån också bli temperaturberoende. Att det skulle bli så illa att motorn helt lägger av efter just en mils körning ganska konsekvent känns däremot mer långsökt.

                En mil är också ganska långt som uppvärmningstid, choken borde ha gjort sitt efter halva sträckan och eventuella blandningsproblem i förgasaren borde då märkas tidigare.

                När man bökar omkring med prylarna är det förstås inte ovanligt att förgasaren får en nästäppa av gamla rostflagor som virvlar upp från botten i flottörhuset.

                Viktig för felsökningen är om du kan beskriva HUR motorn dör. Du säger att den börjar hacka, är det då som att vrida av tändningsnyckeln eller mer "ytliga" ryckningar? Om jag fattar rätt kan du alltså få bort problemet tillfälligt när det börjar genom att dra ut choken. -Hur mycket choke behövs då och vad händer sedan när du kört vidare med utdragen choke? Hur påverkas ryckningarna av att trampa gasen i botten respektive att koppla ur och låta motorn gå på tomgång? Hur länge dröjer det innan motorn går att starta igen efter att den dött?

                /John (den andre, uppenbarligen)

                Comment


                • #9
                  MEN ASSÅ.... Jag borde lära mig att läsa mer noga i en tråd innan jag låter entusiasmen ta överhanden. Nåja, det jag skrev får ligga kvar, kanske är det till nytta för någon annan.

                  Att det var bränslepumpen som bråkade är ju helt logiskt när jag tänker EFTER, men det svider i mekarsnillet att inte ha tänkt ut det INNAN... Ett banalt fel med ytterst irriterande symptom. Jag hade förmodligen blivit vansinnig innan jag upptäckt en sådan sak...

                  Comment

                  Working...
                  X