Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vattenpump-byte eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vattenpump-byte eller inte?

    Ska lämna in min Punto från -01 för byte av kamrem. Har fått reda på att vattenpumpen ska bytas också, nu vid 12.000 mil.
    Är det viktigt att det blir gjort och vad händer om den går sänder om man inte byter den?
    Den ska enligt serviceboken bytas var 6.000:e mil. Känns som en slitagedel?
    Är det verkligen inte längre livslängd på dem?

  • #2
    Vattenpumpen är en slitagedel, den kan tex börja läcka eller skära ihop. Jag tror inte det står i serviceboken att den skall bytas vid 6000mil, vad har du läst det? Vissa rekomendarar att den byts samtidigt med kamremmen då det är "lätt" att göra samtidigt. Beroende på vad du har för motor måste man lossa kamrem för att komma åt att byta vattenpump. Har bilen gått 12000 kan det ju vara värt att byta pump samtidigt som remmen. Vattenpumpar kan hålla väldigt länge, eller inte.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Ja visst, du hade rätt i det. Först vid 12.000 mil skulle den bytas.
      Kanske det också blir så när man ändå byter remmen. Jag har också länkarmar fram som ska bytas för det dunkar som tusan när man kör på ojämn väg i framvagnen. Det verkar som bakre bussningarna är slut i länkarmarna och bussningarna kan man visst inte köpa lösa.

      Comment

      Working...
      X