Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kupévärmare (motorvärmare?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kupévärmare (motorvärmare?)

    Jag funderar på att skaffa en kupévärmare till min Fiat Tipo -90, för att förminska fuktskadas inne i bilen under vintern, därmed förvärrar det el-system så därför att jag vill undvika det.

    Är det bra att ha kupévärmare?
    (jag avser inte att det ska va skönt att det är varmt inne typ, utan skydda el-system och så)

    Men hur är det med motorvärmare? Är det lätt att montera det själv?

    Jag läste lite runt olika forum, där talade om torpedväggen och hål... som man ska dra kabel in... Men jag hittade inte just Fiat tipos.

    Har du något tips och förslag?
    Last edited by Addes; 30 October 2010, 10:51.
    Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

  • #2
    För en bil som redan överlevt 20 vintrar så är det bortkastat att installera en kupevärmare bara för att skydda elektroniken från fukt. Ev fuktskador har redan skett för länge sedan. Elektroniken i bilar är gjprtd för att tåla den fukt som finns i en kupe. Vill du skydda bilen, kör den inte på vintern. Kupevärmare är dock trevligt för passagerarna.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Motorvärmare

      Du kanske inte behöver montera kupévärmare.
      Men motorvärmare däremot är att rekommendera, om man har tillgång till el-uttag.
      Det spar en massa bränsle + att när motorn har en grundvärme, så får du fortare upp värmen i bilen. Dessutom så behöver inte batteriet belastas på samma sätt. Motorn mår ju givetvis också bättre av, att inte behöva kallstartas.
      Motorvärmare rekommenderas att användas redan vid nollgradigt väder. Så mycket bränsle sparar man, så att det kompenserar elkostnaden.
      //R//

      Comment


      • #4
        Ante, jo men det har haft så mycket sönder sistone, ytterbackspeglar gick sönder(automat) (klippat av kabeln och används det som manuellt), innerbelyssning pajade, radio är dött, etc... kan trycka i delen av tutaratten. Det var så värst fukt och man kan känna av med handflat på panellen hur "blöt-kladdigt" det var.
        Det är tickbomb ju tills det blir sönderslit alltihop. El system är mest problem. Men inget problem med motor o så ett par st rost fläkt i kanterna. Jag satt det absorberingsmedel-burken mot fukt i och det blivit bättre. Backluckan är trasigt, gå ej att öppna, heller vindtorkarmotorn.

        Roland,

        Jag vet inte riktigt vad som "ett måste" att ha, men magkänslan säger ju motorvärmare, men samt hur skyddar mot fukt...
        Jo jag har tänkt på att det kan ge mer skador om det startas kallstart.
        Den har inte tillgång till el-uttag från bilen. Men jag har eluttag från stolpen.

        Oki.. jag vill forska mer motorvärmare-grej. Finns det något bra tillvägagångssätt att fixa det själv?

        ************
        Bilen mår skitbra, men inte bra med el-system dvs. Synd! Fan! jag önskar ibland att dra bort alltihop äckligt italienska el-system.

        Jag upptäckte att dörrarnas nedre kanterna där finns öppna hål som hissfönster ner och om det är regning så vatten rinner bort igenom där kantens hål. Men jag tänkte på... Hur fan idiot italiensk byggare så fixade så här. varför? jo, dörrlås (c-lås) eller hissfönsters motor kan få fuktskador ju. Det fanns inte ordentligt skydd, t.ex tätt av plast som ska täckas över hela skärmen. Vansinnigt. O sen handtagare med knappar för hissfönstern kan få fuktskador oxå.

        (Sorry om det var felskrivet, men det är lite svårt att beskriva när det gäller bilgrej, som jag är inte van vid)
        Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

        Comment


        • #5
          Motorvärmare monteringsanvisning

          http://www.defa.com/doc/14409.103769...tanvsvensk.pdf

          Jag hittar...
          Det finns olika värmarserier. Jag vet inte vilket som passar till min bil. Men jag ska reda på det sen.

          Men jag vet inte hur det kopplar till säkeringshållare och bilbatteri som enligt bildan i första sidan. Och batteriladdare.

          Uppfattar jag rätt, att batteriladdare som ligger utanför motorn, typ underifrån chassi eller nånstans?

          Tändningsspänning (15) Bild sida 7. Vad är det? Jag kollat reparationsboken för fiat tipo, där finns ej vilken färg som jag ska koppla in under ratten. Dom är bara ett vanligt el-schema, inget annat. Är det säkert blå också?

          Infällning främre front? Borra hål? eller häng under typ strålkastare främre i kanten?

          **************
          http://www.defa.com/doc/300/337.pdf

          Motorvärmare.
          Ska det sättas in kylfläkt? Om ja, betyder det att jag måste tömma kylvätskan, och rengöra hålet (skruva tas bort), stoppas motorvärmare o grejer in i. O sen fylla kylvätska va?
          Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

          Comment


          • #6
            http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...RE-K38-280308/

            Är det med monteringskit och medföljda kablar?
            Eller måste jag köpa delar till motorvärmare?
            Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

            Comment

            Working...
            X