Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Panda 1,3 multijet Våga köpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Panda 1,3 multijet Våga köpa

    Hej allihopa.
    Jag är ny på det här med fiat personbilar. Jag har haft flera olika ducato dieslar, från -80 års modell och framåt som varit väldigt trogna, men nu står jag i begrepp att köpa en panda 1,3 diesel av 2008 års modell med 2200 mil på mätaren och en äldre dam som tidigare ägare. Är detta en pålitlig bil? Den är ju aningen mer tekniskt raffinerad än dom äldre ducato jag haft.

  • #2
    Välkommen hit!

    Av alla de test jag läst ska den vara väldigt bra, tyska AutoBild kallade den mest välbyggda Fiaten nånsin i sitt 10000-milatest. (Senare blev den dock slagen av nya Bravo som hamnade på femte plats (efter Toyota Avensis) av alla bilar de testat... )
    Den är byggd i Fiats polska fabrik som är en av europas bästa.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack så hjärtligt.
      Då har ni förmodligen en ny medlem med en ny fiat om några dagar. Jag blev lite orolig då jag läste att fabriken stoppade produktionen av motorer just i början av 2008 på grund av kvalitetsproblem, men det har kanske inte påverkat kunderna så mycket.

      Comment


      • #4
        Jag håller med. När jag provkörde förvånades jag över kraften i motorn. Den är nästan lite brutal i lägre varvtal jämfört med mina andra bilar (Peugeot 1,9 TD). Den har en bränsledeklaration på 0,43lit/mil blandad körning. Får väl se hur det stämmer.

        Comment


        • #5
          Bra köp om priset är rätt!
          Min -08 hade gått 2´när jag köpte den okt -09 för 73´. Mycket nöjd förutom att datorn vill bestämma hastigheten!!
          Den är mycket beroende på hur gas o växel hanteras. Trolig programmering för snålhet.Den tar inte mer än 0,47 hur jag än kör;då har jag inte rullat i 150 i 20 mil ex.
          pga snålhet har den svårt att komma upp i temp-postens bilar! Däcken är inte till för att svänga-kör nu med 14" 185/55-stor skillnad
          Kom gärna med frågor!

          Comment


          • #6
            Tror inte jag kan få ner priset under 74-75`. Vad menar du med att datorn styr hastigheten, färddatorn eller..? Har läst runt lite på nätet. Verkar som om flera i england haft problem med partikelfiltret. Inget som ni hört talas om?

            Comment


            • #7
              Om jeg har forstått problematikken rett vil mange få problemer med partikkelfilteret uavhengig av hvilken dieselbil de har, fordi motoren aldri får tid til å oppnå arbeidstemperatur. Et dieselrelatert problem altså, ikke kun Fiatrelatert.
              Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

              Comment


              • #8
                Jag är väldigt tacksam för alla svar. Verkar vara ett väldigt aktivt forum. Då lär man inte få några större problem med partikelfiltret då bilen kommer att rulla 6-7 mil per dag. Största problemet blir kanske att det är frugan som ska använda den och med tanke på hur försiktigt hon kör så kanske den aldrig kommer upp i driftstemperatur ändå.

                Comment


                • #9
                  Kör Ducato modell lite nyare än -80. Diesel och har precis passerat 11000 mil. Aldrig något problem mer än när det Tyska batteriet behagade lägga av efter bara tre år.
                  Det enda som behövs för en Fiat ska rulla minst lika bra som alla andra är vanlig service. Det är inte alltid som det blir så...
                  captainmorgan

                  Comment


                  • #10
                    Ducaton verkar otroligt tålig. Har sett många som rullat 30-35000 mil som firma bilar utan större problem. Jag har en ducato -95a som tidigare varit hyrbil. En hyrbil körs ju inte alltid så snällt, men den går som en klocka och dessutom otroligt snålt: 0,75lit/mil som bäst, och den är ändå ombyggd till husbil med rätt hög vikt.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by larslaban
                      Tror inte jag kan få ner priset under 74-75`. Vad menar du med att datorn styr hastigheten, färddatorn eller..? Har läst runt lite på nätet. Verkar som om flera i england haft problem med partikelfiltret. Inget som ni hört talas om?
                      Du trycker på gaspedalen, datorn ber motorn gasa. Finns ingen mekanisk koppling mellan gaspedal och motor. Bara elektronisk. Det är därför bilen inte drar mer än datorn anser att den behöver dra.

                      Partikelfilterproblem brukar hänga ihop med renheten på bränslet. I Sverige har vi väldigt ren diesel. I England vet jag inte, men i USA är man oroliga för att personbilsdieslar kommer att få problem. Problem som innebär att ECU får "städa" partikelfiltret oftare och drar bilen betydligt mer bränsle, typ 2-3 liter/mil i 5-10 minuter. Min Croma städar filtret ungefär en gång per månad.
                      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                      Comment

                      Working...
                      X