Announcement

Collapse
No announcement yet.

demontering av Tipo 2.0 16v....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • demontering av Tipo 2.0 16v....

    Så är man igång och rensar bilen som ska till skrot. Försökte ikväll plocka sidorutorna bakom bakdörrarna...gav upp rätt kvickt. Någon som provat?
    Går det att plocka dom..vad krävs..dynamit?
    Är ju kanske inte nödvändigt att ha dom men man vet aldrig..
    captainmorgan

  • #2
    Kommer inte riktigt ihåg - - men skall man inte skruva bort plastlisten ovanför rutan. Når den genom att man öppnar bakluckan, och i bakändan av listen sitter det en skruv...... eller....
    var den clipsad dit - - skall kolla på min i morgon eftermiddag.
    //R//

    Comment


    • #3
      Re: demontering av Tipo 2.0 16v....

      Hejsan.
      Har för mig att det är limmade rutor på den rutorna är en bärande del av karossen dom måstes sågas i limfogen för att lös.

      En annan fråga hur går det med kammen?

      Anders Karlsson
      070, 3978026

      Comment


      • #4
        Re: demontering av Tipo 2.0 16v....

        Som peddie skriver, så verkar rutorna vara limmade.
        Så du får nog "spränga" bort dom.............

        Man kan ju fråga sig varför denna lilla ruta ska vara limmad?
        //R//

        Comment


        • #5
          En bilglasfirma kan nog fixa det hela.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Re: Re: demontering av Tipo 2.0 16v....

            rutorna är limmade för att dom är en bärande del lika som en balk.

            Anders

            Comment


            • #7
              Stick hål i ett hörn och trä igenom en pianotråd. Fäst handtag på i vardera änden och börja såga. Bra att vara två om rutorna är större.
              Använd alltid handskar och heltäckande skyddsglasögon när du jobbar med glas.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Får nog sitta kvar! Har hört att en svetstråd ska gå men får inte genom tråden mellan ruta och kaross. Annars måste jag säga att den är ju inte så dåligt ihop skruvad som ryktet säger..!
                Inte speciellt rostigt heller!
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Kommer du att ta vara på allt, eller ska du sälja något från bilen?
                  //R//

                  Comment


                  • #10
                    Tjaa! Vad behöver du..! Har även lite delar ifrån en Tipo 1.4 chic -95 som jag plockade en del ifrån. Kammarna är kanske reserverade på 16v motorn när jag väl har kommit så långt men annars finns det mesta utom innertak som hade en intressant odling intill takluckan...
                    captainmorgan

                    Comment


                    • #11
                      Tipo

                      Det som behövs till min bil, det är bl.a. gummilisterna i dörrkarmen, alltså de som sitter på karossen, inte på dörren.
                      Vä. bak/framdörr är sämst, men även de andra börjar bli dåliga.
                      De går sönder, släpper bitar ur dom.

                      Sen är det luckan till askkoppen som blivit trasigt i "gångjärnet"
                      men där är det ju lättast att byta hela enheten.

                      Dörrstoppet i vän. framdörr sjunger på sista versen, det smäller som pistolskott när jag öppnar dörren. Sitter inne i dörren tyvärr -
                      lite svåråtkomligt.
                      Slutligen dörrkontakten höger sida, den som gör att ljuset tänds inne i bilen, när dörren öppnas.Den har ärgat sönder.

                      Gummilisterna väger ju en del, så får väl räkna på frakten.

                      Last edited by Rolando; 5 November 2010, 11:59.
                      //R//

                      Comment


                      • #12
                        Kan jag få några delar - säljer du något?

                        - Innerbelysning, "täck" plastig vit glasrutan med 3 knappar med den svarta ramen? (inte el-system i innerbelysningen)

                        -Förardörrens inner dörrhandtag med hissfönsternas knappar?

                        -Bakluckans låshus med låspinnan?

                        Var finns bilen? Om det ligger i Stor-stockholm så kan jag köra och hämta delarna om det finns möjlighet.
                        Jag betalar de delarna med frakten annars.

                        Tacksam tack på förhand
                        Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                        Comment


                        • #13
                          Rolando...finns askkopp,dörrstopp och kontakt. Gummilisterna är väl lite tveksamma , får kolla på det men helt felfria är dom inte.

                          Addes...Handtag med knappar finns och säkert låshuset till bakluckan också. Innerbelysning finns också men är det inte olika på bilar med taklucka resp. utan, men jag kan kanske ha båda varianterna.

                          Jag kollar under morgondagen. /Morgan
                          captainmorgan

                          Comment


                          • #14
                            demontering av Tipo 2.0 16v....

                            Har du hunnit kolla på delarna jag var intresserad av?
                            Eller är det som för mig, jag har nästan gått i ide, när det nu blev vargavinter i förtid. Blåsten är ju värst.
                            Föresten, var det AC i bilen? Min kupéfläkt mår inte bra, så en sådan behövs snart.
                            Eller är det nån annan som har en kupéfläkt som skulle passa, t.ex. till gamla Punto, Brava/Bravo med AC?


                            //R//
                            //R//

                            Comment


                            • #15
                              Gokväll!! 12.2 minus just nu...inget kul!
                              Har de senaste 4-5 månaderna plågats av och till av en rygg med förmodat diskbråck och på senare tid har det varit överdjävligt.
                              Var på magnetröntgen förra veckan så något slags besked hur illa det egentligen är är väl på gång.
                              Inte mycket skruvat på varken Tipo,Spider eller någon annan av mina skönheter.
                              Har kollat på fläkten sen innan men jag har inte klurat ut hur jag ska få ut den ur bilen. verkar som man får ta ut en hel del för att få fläkten med sej...dock utan AC. och just nu ligger det en halv meter snö framför portarna så det kan dröja innan jag kommer dit ..
                              captainmorgan

                              Comment

                              Working...
                              X