Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat punto SX75 1994 kupefläkt/vindrutetorkare problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat punto SX75 1994 kupefläkt/vindrutetorkare problem

    Min underbara vinterbil (Fiat Punto sx75 1994) som gått som en klocka har börjat stryla lagom till frosten.......

    Både kupéfläkten och vindrutetorkare (fram och bak) har slutat fungera samtidigt. Jag hade samma problem i slutet av förra vintern men efter ca 3-5 min med bilen igång började både fläkten och vindrutetorkaren funka. Nu fun...kar de inte alls.

    Någon som känner igen sig eller vet vad det kan beror på?

  • #2
    Antar att du kollat alla säkringar osv först?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Yes, I alla fall de under ratten på vänstersida.

      Finns det fler?

      Originally posted by per
      Antar att du kollat alla säkringar osv först?

      Comment


      • #4
        Kikat lite i elschemat och det var vääääldigt rörigt.

        Jag hittade iaf en gemensam krets för torkare/kupéfläkt som måste vara OK för att de båda ska fungera.
        Mät om du har ström på säkring 1, om OK mät på säkring 2. Har du ingen ström där ska det sitta ett mysko relä? ( Enligt elschemat) eller en form av bygling mellan 30 och 85 på reläplats E3. Denna " bygling" skickar ström från säkring 1 till 2 och måste vara ok. Sedan går strömmen ut från säkring 2 och grenar ut sig till torkare m.m. B.la dimbakljus. Har du fler saker som lagt av?

        Jag röstar iaf på att felet sitter i byglingen för den matar också ström till säkring 10 som går till kupefläkten. Kolla om du har ström på denna säkring också.
        Lycka till!
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Skall kolla upp detta på lördag morgon när det är ljusare ute.
          Få hålla tummarna för att det inte börjar snöa eller regna....

          allt annat funkar perfekt. (förutom stolvärmen på förarsidan)


          Originally posted by Chramon
          Kikat lite i elschemat och det var vääääldigt rörigt.

          Jag hittade iaf en gemensam krets för torkare/kupéfläkt som måste vara OK för att de båda ska fungera.
          Mät om du har ström på säkring 1, om OK mät på säkring 2. Har du ingen ström där ska det sitta ett mysko relä? ( Enligt elschemat) eller en form av bygling mellan 30 och 85 på reläplats E3. Denna " bygling" skickar ström från säkring 1 till 2 och måste vara ok. Sedan går strömmen ut från säkring 2 och grenar ut sig till torkare m.m. B.la dimbakljus. Har du fler saker som lagt av?

          Jag röstar iaf på att felet sitter i byglingen för den matar också ström till säkring 10 som går till kupefläkten. Kolla om du har ström på denna säkring också.
          Lycka till!

          Comment

          Working...
          X