Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luftkonditionerings problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luftkonditionerings problem

    Hej!

    Jag har fått problem med min luftkonditionering i min Fiat Brava 2000. Vad kan det vara för fel?

    Den var på när jag stängde av bilden när jag sedan ca 20 min senare kom tillbaka till bilen och skulle åka iväg den hade den dött.

    Det lyser ett svagt ljus från cirkulations knappen och frostknappen.... Vad kan det vara för fel? Det blåser ingen värme alls in i kupen längre...

    Mvh
    Jen

  • #2
    Glapp i knappen eller rättare bakom som på min coupe kanske?

    Slå lätt på panelen å knappen, se om de kommer igång!
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Alltså, du har ingen värme längre? Då kan det vara läge att kolla om du har rätt nivå på kylvätskan. Om det försvunnit kylvätska kan topplockpackningen brustit; vad visar motortempmätaren?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Slått på hela värme grejen men inte någon förändring....

        Ne ingen värme men kollade kylarvätskan igår för att se hur det såg ut och allt såg normalt ut där, den låg på mellan nivå som den skulle.... Dock har det ju varit extremt kallt inatt så osäker på hur det ligger till med bilen nu. Vågar inte riktigt starta bilen...

        Kollat särkingarna men hittar ingen konstigt på den jag tror är till just värmesystemet.

        Comment


        • #5
          Lite svårt att köra bilen till en mack för att kolla glykolhalten i den då jag inte ser något ut från fönsterrutan pågrund av Imman som skapas då jag inte har någon fläkt som får bort det....

          Om det har fryst så borde jag inte starta bilen ens utan vänta på värmen ute tinar upp den eller hur?

          Har tyvärr inget garage utan bilen står ute.

          Comment


          • #6
            Frostknappen = ac, aircondition?

            Kupe fläkten går inte eller hur?

            Teperaturmätaren visar vad?
            Last edited by pazzo; 29 November 2010, 22:29.
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Läser man mellan raderna i dina inlägg så har du nog elproblem med fläkten... Den går alltså inte.

              "svagt ljus från cirkulations knappen och frostknappen" Om beskrivningen är rätt verkar du ha spänningsfall till klimatanläggningen. Kontrollera säkringarna en gång till. Ta ut & sätt in den igen, kan ju vara dålig kontakt i den.
              Spänningsfallet gör också att kupéfläkten inte orkar snurra...

              Jag är inte så hemma i systemet, men det kan även sitta ett relä som drar när nyckeln vrids på. Där kan du också ha dålig kontakt.

              Mina gissningar i fallet... ;-)
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #8
                Nu funderar jag verkligen vad det kan vara men värkar vara en säkring eller relä eller något som Chramon sa.

                Satte igång bilen igår och skrapade alla rutor för att försöka ta bilen till ett varmgarage i city och efter 30 min skrapande och hopplöshet så helt plötsligt från no ware så går fläkt f*n igång igen och funkade hela vägen till garaget.

                Spänningsfel eller liknande låter just nu inte helt fel. Finns det något sätt man kan mäta spänningen på?

                Tack för eran hjälp

                Comment


                • #9
                  Pazzo: Ac knappen kanske det är, tycker symbolen på ser ut som en froststjärna.

                  Ne kupéfläkten var total död.

                  Tempraturmätaren den står på mitten... inte lågt, inte högt utan mitten av skalan där den ska vara

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jen
                    Spänningsfel eller liknande låter just nu inte helt fel. Finns det något sätt man kan mäta spänningen på?

                    Tack för eran hjälp
                    Du har ett kontaktfel (ström) typ. i fläktmotor eller ledningar, säkringshållare mm.

                    Kan vara svårt att hitta..

                    En metod är att ge fläkten ström för att testa då kopplar du in antingen + eller - direkt från batteriet och kollar om fläkten startar. Då kan du med uteslutningsmetoden såsmåningom se var avbrottet (felet) ligger!

                    Du behöver ett el schema för detta.
                    Last edited by pazzo; 30 November 2010, 18:05.
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      Tack för all er hjälp!

                      Jag har fått tag på en kille här i Västerås som ska hjälpa mig att kolla vart strömfelet kan vara.

                      Skönt i alla fall att jag kan köra bilen igen för än så går fläkten.

                      Tack än en gång!

                      Comment

                      Working...
                      X