Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termostatproblem Bravo 1.4 S -98

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Termostatproblem Bravo 1.4 S -98

    Tacksam för hjälp med ett mysko problem på en Fiat Bravo 1.4 S -98.
    Problemet är att det har vart sjukt dålig värme inne i bilen, jag har bara fått upp ordentlig värme i bilen när man har stått still på tomgång, så jag bytte till en ny termostat, den nya termostaten släpper inte igenom vattnet så tänkte om det var fabrikationsfel på den så satte tillbaka den gamla eftersom den hade funkat lite grann, men när den var tillbakaskruvad så släppte inte den igenom heller :S jag läste någonstans att man ska lufta kylsystemet när man bytt termostat, kan det stämma? sen märkte jag att fläkten på kylaren stod helt still när tempmätaren började närma sig rött, det sitter en teperatursensor på termostaten, kan det ha något med den att göra?

  • #2
    Byt termostat, fyll vatten + glykol samt kolla att luften försvinner.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Jag bytte ju termostat till en helt ny, men vattnet trycker inte igenom iaf.

      Comment


      • #4
        Som pazzo skriver, du måste lufta.
        Byt tillbaka till den nya termostaten, och sen fyller du på systemet, och låter den gå + att du luftar med att du lossar lite luftskruven.

        Jag upplevde att när jag bytte termostat på min f.d. Palio 1,6, så var den mycket svårluftad, mot andra Fiatbilar jag haft. Dessutom gick luftningsskruven sönder, när jag skulle lufta andra gången, efter att jag monterat motorvärmaren. Så det blev ännu svårare.

        Luftningen på den satt på den översta slangen nästan vid torpedväggen. Vet inte om det är lika på 1,4. Den är i plast, och tål nästan ingenting när man försöker lossa den - den gick av, men som tur var, så hann den aldrig öppna.
        //R//

        Comment


        • #5
          helt klart luft

          min punto var lika när jag bytte termostat = mycket luft.
          på slangen till värmepaketet satt ena skruven och även en luftskruv på högersida på kylaren ! jag lät bilen stå på tomgång ifrån kall motor med lyftskruvarna lite öppna när det kom vatten så funkade både värme i bilen och normal temp och plats med 2l vatten till :-)
          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

          Comment

          Working...
          X