Announcement

Collapse
No announcement yet.

batteribyte..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • batteribyte..

    Godmorgon Fiat folket.. Jag behöver er hjälp.

    Historien handlar om en Fiat Punto 99:a som tillhör min farmor.
    Hon har muttrat lite senaste tiden att den svenska ur vintern har sargat det lilla fiat batteriet så hon får ladda varje dag.

    Jag skumpade iväg till Biltema och köpte ett modellanpassat 44Ah batteri för Fiat Punto som jag kastade i.('')

    Glad i humöret av det snabba bytet vred jag på tändningen...... hmm, seg startad.. nej... dött.('')

    Motorn snurrar för fulla muggar men inte ett uns till gnista från något tändstift av vad mitt otränade öra kan höra.

    Till min fasa får jag se att bilen är utrustad med nån form av startspärr..!('')

    Jag letar i manualen och lampan "code" slocknar efter nån sekund när jag vrider på tändningen som boken visar..?!?

    Nöd startläge fungerar inte heller.

    Fundering.?.. kan det bli nåt galet med startspärren vid batteribyte..?

    Kära vänner.. alla tips är välkommna då jag känner en smärre oro att jag gjort nåt som kräver huvudnyckeln och den inte följde med bilen.. Hon har svart och blå nyckel.

    Vh Daniel
    Last edited by fermer; 15 December 2010, 10:56.

  • #2
    Hej!
    Om CODE-lampan slocknar är det inte startspärren du behöver oroa dig för. Snarare att den är sur alt. att farmor slarvat med tändstiftbytena..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det låter bra för startspärren va mitt största orosmoment.

      Den brukar starta direkt så att den inte ens tände gav mig misstanke direkt mot startspärren ('')

      Jag får slita ur tändstiften och titta för dom är nog inte bytta.. Inte sedan hon köpte bilen i allafall.

      Jag tackar för tipset

      Comment


      • #4
        Hur gick det, fick du igång Punton?
        Veloce

        Comment


        • #5
          Jajjemen det va tändstiften som gett upp, ett va sprucket och dom andra va allmänt dåliga, men nu går ho som aldrig förr igen.

          Comment


          • #6
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X