Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsarna ligger på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsarna ligger på?

    Jag har en fiat 127:a -75.
    NU när jag skulle testköra den i kylan så går den slött den rullar väldigt dåligt så jag kan inte växla upp högre än trean för då orkar den inte. efter att ha kört och pumpbromsat några gånger släpper det och då går allt bra.
    vad kan vara problemet(förutom kylan) vad kan jag göra byta bromsolja eller smörja oken eller?någon som varit med om liknande?husmorstips kanske?

  • #2
    På äldre 127 o 128 så hade man s.k. flytande bromsok. Det medförde tyvärr att de inte släppte utan låg an. På min tid så tog man bort lite av anläggningsytan i okens överkant med smärgelduk, så att de löpte lättare. Tar man för mycket så skramlar de. Men, ingen kopparpasta eller sånt. Torrt och rent.
    Veloce

    Comment


    • #3
      Man måste ta isär och slipa rent oken som sagt, med jämna mellanrum. Jag tycker aluminiumpasta bör funka bra oxå.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Slipa och göra rent som tidigare sagts, och se till att kolven rör sig.
        Aldrig koppar pasta på dessa ok, utan ev. aluminiumpasta, eller som jag själv använder; metallfri pasta.
        Man kan också kolla bromsslangarna. De kan bli täta med åren, och då har bromsvätskan svårt att gå tillbaka med en gång. Och då ligger kolven och trycker mot beläggen, för att sen så småningom släppa. Har man otur, så blir det helt tätt, och då sitter kolven fast.
        Att byta bromsvätska med jämna mellanrum, är också att rekommendera. Det blir ju gärna fukt/vatten i vätskan.
        Nu kan ju också verkstäderna på ett enkelt sätt mäta hur broms- vätskans kvalité är.
        //R//

        Comment


        • #5
          tack!!

          nu vet jag vad jag kan och bör göra

          Comment

          Working...
          X