Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nyligen bytt stereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyligen bytt stereo

    Hejsan.

    Jag har en Fiat Brava -98 som jag nyligen bytt stereo till och köpt en ny cdspelare.

    Problemet är att till och från fungerar den perfekt men ibland låser sig själva stereon.

    Stereon är av märket "mutant" och har 3st ingångar eller va jag ska kalla det.

    Cd, Aux och Radio.

    När man startar bilen på morgonen kan följa inträffa.

    Stereon startar i läge "Cd" men skivan startar inte. den läser inte, EON blinkar och inget händer, Byter man från cd till nått annat typ radio eller Aux så försvinner möjligheten att åter välja cd. Stänger av bilen, drar ur kablarna till stereon och kopplar in igen och då fungerar den.

    Köpte stereon från mekonomen och har pratat med dem och har fått en ny stereo som dem haft som visningsex som dem visste fungerade och samma problem inträffar, Dem har även kollat min gamla stereo i butiken och den fungerar.

    Finns det någon som vet vad detta fel kan bero på?

    uppenbarligen är det inget fel på stereon.

    Tacksam för svar. Mvh Johan

  • #2
    Felet har du nog i namnet Mutant och platsen du köpte denna, alltså Feltema. Det är vad jag tror.
    Pengarna tillbaka där och testa en billig JVC/Pioneer/Sony istället!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Enligt mekonomen ska det vara ett bra märke men jag vet inte. Kan ju testa att byta till ett annat märke. Tack.

      Nån annan som vet vad det kan vara för fel?

      Comment


      • #4
        Kan det hänga ihop med att Fiat har bytt plats på ständig + och + som styrs av tändningen jämfört mot vad de flesta märken har som standard? Stereon kanske inte gillar att strömmen försvinner när du slår av bilen. Jag har också eftermarknadsstereo i Marean, efter att ha skiftat plats på dessa två + kablar så funkar stereon som den ska. En Blaupunkt för övrigt.
        Henrik
        Fiat 500e -15
        *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
        Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
        Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
        *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

        Comment


        • #5
          Hmm

          Efter några resor till mekonomen fick jag till slut lov att byta stereon till en kenwood. Funkar jättebra med cdspelaren, Dock sparar den inga radiokanaler. ljudinställningar etc när jag stänger av bilen, Precis som att den klipper strömmen helt när bilen stängs av. Låter som de du pratar om, Men enligt instruktionsboken står följande:

          The pin arrangement for the ISO connectors depends on the type of vehicle you drive. Make sure to make the proper connections to prevent damage to the unit.
          THe default connection for the wiring harness is described in below (1). If the ISO connector pins are set as described in(2) make the connection as illustrated.
          Please be sure to reconnect the cable as shown (2) below to install this unit to the Wolkswagen vehicles etc.

          (1) Default settings. The A-7 pin (red) of the vehicles ISO connector is linked whit the ignition and the A-4 pin (yellow) is connected to the constans power supply.

          (2) The A-7 pin (red) of the vehicles ISO connector is connected to the constans power supply and the A-4 pin (yellow) is linked to the ignition.


          Om nån förstår vad jag skriver.

          Skall jag då byta plats på kabeln som går från batteriet med den som ligger på tänningen?

          Så har jag uppfattat det enligt texten. Men jag kan ha fel.

          Tacksam för all hjälp.

          mvh Johan

          Comment


          • #6
            Re: Hmm

            Originally posted by Fiatjohan
            Efter några resor till mekonomen fick jag till slut lov att byta stereon till en kenwood. Funkar jättebra med cdspelaren, Dock sparar den inga radiokanaler. ljudinställningar etc när jag stänger av bilen, Precis som att den klipper strömmen helt när bilen stängs av. Låter som de du pratar om, Men enligt instruktionsboken står följande:

            The pin arrangement for the ISO connectors depends on the type of vehicle you drive. Make sure to make the proper connections to prevent damage to the unit.
            THe default connection for the wiring harness is described in below (1). If the ISO connector pins are set as described in(2) make the connection as illustrated.
            Please be sure to reconnect the cable as shown (2) below to install this unit to the Wolkswagen vehicles etc.

            (1) Default settings. The A-7 pin (red) of the vehicles ISO connector is linked whit the ignition and the A-4 pin (yellow) is connected to the constans power supply.

            (2) The A-7 pin (red) of the vehicles ISO connector is connected to the constans power supply and the A-4 pin (yellow) is linked to the ignition.


            Om nån förstår vad jag skriver.

            Skall jag då byta plats på kabeln som går från batteriet med den som ligger på tänningen?

            Så har jag uppfattat det enligt texten. Men jag kan ha fel.

            Tacksam för all hjälp.

            mvh Johan
            Så uppfattar jag det också.

            Lite bra info hittar du här: http://www.bravo-guide.co.uk/ice.htm#fit
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Jag har moterat en Kenwood i min Alfa.
              Där fick jag göra en liknande manöver. Dvs byta plats på strömkablarna.
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #8
                Om någon kan säga hur man ska koppla eller vet vart man kan köpa en adapter för att enkelt koppla in en stereo.

                Har nämligen bytt stereo på våran marea, men den sparar inga inställningar. Vilket är jobbigt

                Comment


                • #9
                  Enligt länken i inlägget ovanför så är
                  Orange = Ström när nyckeln slås på. ( Radioläge? )
                  Röd = Permanent ström
                  Läs i boken som följde med stereon så ser du vilken kabel som ska sitta var...

                  Det gällde en Marea och jag antar att Fiat har liknande färgkoder i alla moderna modeller.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Kopplade om Orange till Röd och Röd till Orange.. Då funka det betydligt mycket bättre.

                    Tog fram mätpennan (sådan som visar om det är ström eller ej).. och kollade vart det kom ström då jag hade nyckeln av och vart det kom ström då jag vred på nyckeln.

                    Kan säga att det gav väldigt mycket!

                    Vad tusan gör den Gul/svarta kabeln? Det kommer ström då man slår på nyckeln.... i min stereo har denna kabel ingen funktion.

                    Comment


                    • #11
                      Radio Lightning feed.
                      Antar att det finns vissa radioapparater som har en "inbyggd belysning" som lyser även om den är avslagen.
                      Då ska den få ström när lyset är påslaget så du ser påslagsknappen i mörkret...
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment

                      Working...
                      X